SILALAHI, SANDY RIO YOHANNES (2024) ANALISIS TINGKAT KEBISINGAN AREA BANDAR UDARA INTERNASIONAL SOEKARNO HATTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (388kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (180kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (199kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (423kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (406kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (394kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (178kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
One of the environmental impacts in the operation of an airport is noise, which originates from aircraft activities. Soekarno-Hatta International Airport is a public service airport located in Tangerang. This study aims to determine the noise levels around SoekarnoHatta International Airport. The research results indicate that the noise levels of aircraft around Soekarno-Hatta International Airport in the northern part were collected using a sound level meter and then analyzed using the Weighted Equivalent Continuous Perceived Noise Level (WECPNL) method from aircraft landing activities. The results show that the noise intensity is categorized within the Weighted Equivalent Continuous Noise Level (WECPNL) range from ≥ 75 to ≥ 80 dBA. The researchers suggest that the airport authorities conduct regular noise measurements to monitor and control noise levels following the established noise standards and regulations to prevent direct impacts on the surrounding communities of Soekarno-Hatta International Airport. Keywords : noise, airport, WECPNL Salah satu dampak lingkungan dalam pengoperasian Bandara adalah kebisingan yang sumbernya berasal dari aktivitas Pesawat Terbang. Bandar udara Internasional Soekarno Hatta adalah salah satu bandar udara untuk pelayanan umum yang ada di tanggerang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kebisingan di sekitar Bandar udara Internasional Soekarno Hatta. Dari hasil penelitian yang telah dilakukan diperoleh hasil tingkat kebisingan pesawat di sekitar Bandar Udara Internasional Soekarno Hatta Pada bagian Utara, Data kebisingan dikumpulkan menggunakan sound level meter kemudian dianalisis menggunakan metode Weight Continues Perceived Noise Level (WECPNL) dari aktifitas landing Pesawat menunjukkan intensitas kebisingan yang dikategorikan berada pada tingkatan Weighted Equivalent Continuous Noise Level (WECPNL) dengan rentang ≥ 75 hingga ≥ 80 dBA. Saran dari peneliti kepada pihak bandara Perlu dilakukan pengukuran kebisingan secara berkala untuk mengetahui dan mengontrol Tingkat kebisingan sesuai dengan batas baku mutu Tingkat kebisingan serta peraturan yang berlaku supaya tidak berdampak langsung kepada Masyarakat sekitar Bandar Udara Internasional Soekarno Hatta. Kata kunci : kebisingan, bandar udara, WECPNL
Actions (login required)
View Item |