RIZKI, MUHAMMAD IBNU AWFI (2024) REPRESENTASI PEREMPUAN PADA FILM "TIGA DARA" (1956). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (476kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (451kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (286kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (548kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (38kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (63kB) |
Abstract
Women in the frame of mass media often become an endlessly intriguing topic of discussion, as seen in the film "Tiga Dara," which highlights women's issues in the 1950s, specifically in 1956, and connects the film with the social dynamics of that time. This provides a comprehensive understanding of how media reflects and influences society. In this study, the researcher uses John Fiske's semiotic analysis model as an approach. This was chosen because John Fiske's semiotic theory explains symbols/codes on television with three levels: reality, representation, and ideology. These three levels can be used to analyze moving images such as films and television broadcasts. The aim of this research is to understand the representation of women in the 1956 film “Tiga Dara” through John Fiske's semiotic analysis. The urgency of this research lies in how the film Tiga Dara will be described through a semiotic analysis suitable for interpreting women. This approach will help the researcher navigate the complex layers of meaning within media texts, understanding signs and ideologies. Thus, John Fiske's semiotic analysis not only aids in critically understanding media representation but also contributes to efforts toward creating fairer media. The results of this research indicate the presence of signs and meanings in Tiga Dara that represent women in the film. This is depicted through verbal and non-verbal signs in the film, such as dialogue, body gestures, facial expressions, and emotions that support the film. Keywords: Women, Tiga Dara, John Fiske, Representation Perempuan dalam bingkai media massa seringkali menjadi topik pembicaraan menarik yang tak berujung seperti di film “Tiga Dara” yang mengangkat isu perempuan pada tahun 1950-an tepatnya 1956 serta menghubungkan film dengan dinamika sosial pada masa itu, memberikan pemahaman komprehensig bagaimana media mencerminkan dan mempengaruhi masyarakat. Pada penelitian ini, peneliti menggunakan analisis semiotika model John Fiske sebagai pendekatan. Hal ini dilakukan peneliti karena teori semiotika John Fiske menerangkan mengenai symbol/kode pada televisi dengan tiga level yakni realita, representasi, serta ideologi. Ketiga level ini dapat dipakai dalam menganalisa gambar bergerak seperti film maupun tayangan televisi. Tujuan penelitiannya adalah untuk mengetahui representasi perempuan dari film 3 Dara tahun 1956 melalui analisis semiotika John Fiske. Urgensi penelitian ini adalah bagaimana film “Tiga Dara” akan dideskripsikan melalui analisis semiotika yang cocok untuk menginterpretasi perempuan. Peneliti akan terbantu dengan lapisan makna yang kompleks dalam teks media, memahami tanda dan ideologi. Dengan demikian, analisis semiotika John Fiske tidak hanya membantu dalam memahami representasi media secara lebih kritis, tetapi juga berkontribusi pada upaya untuk menciptakan media yang lebih adil. Hasil pada penelitian ini menunjukan adanya tanda-tanda dan makna yang terdapat pada tiga dara yang merepresentasikan perempuan pada film tersebut. Hal tersebut digambarkan melalui adanya tanda verbal dan non-verbal dalam film seperti dialog, gestur tubuh, ekspresi wajah, emosi yang mendukung pada film tersebut. Kata kunci: Perempuan, Tiga Dara, John Fiske, Representasi
Actions (login required)
View Item |