ANDRINI, SALSABILLA PUTRI (2024) RESEPSI PUBLIK PADA ISI PESAN TENTANG KESETARAAN GENDER PADA AKUN INSTAGRAM @womensempowerment.id. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (396kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (67kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (189kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (315kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (66kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (134kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (454kB) |
Abstract
This study aims to analyze audience responses to content about gender equality on the @womensempowerment.id Instagram account. The method used in this research is the reception analysis method with a qualitative approach. The research subjects in this study are followers of the @womensempowerment.id Instagram account, activists engaged in the gender field, and the general public. The data used for this research are responses or opinions on gender equality content on the @womensempowerment.id Instagram account. In analyzing responses, researchers use a qualitative approach to understand and analyze the various aspects that arise from the responses of informants. The results showed that most informants responded in a Dominant Hegemonic position to the content about gender equality on the @womensempowerment.id Instagram account. Most informants considered that the content presented on Instagram was able to make the audience glance at the importance of views on equal rights regardless of gender. However, there are also informants who show doubts. This research contributes to the understanding of public reception of the content of messages about gender equality on Instagram. The results of this study can be a reference for social activists and community groups engaged in gender equality, especially for those who want to use social media, especially Instagram to spread their messages in order to better meet the expectations and needs of the audience. Keywords : Informant responses, Gender equality content, @womensempowerment.id insgram, Reception analysis method. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tanggapan khalayak terhadap konten tentang kesetaraan gender pada akun instagram @womensempowerment.id. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode analisis resepsi dengan pendekatan kualitatif. Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah pengikut akun instagam @womensempowerment.id, aktivis yang bergerak dalam bidang gender, dan masyarakat umum. Data yang digunakan untuk penelitian ini adalah tanggapan atau opini terhadap konten kesetaraan gender pada akun instagram @womensempowerment.id. Dalam analisis tanggapan, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif untuk memahami dan menganalisis berbagai aspek yang muncul dari tanggapan para informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar informan memberikan tanggapan dalam posisi Dominant Hegemonic terhadap konten tentang kesetaraan gender pada akun instagram @womensempowerment.id. Sebagian besar informan menilai konten yang disajikan instagram ini mampu membuat khalayak melirik pentingnya pandangan tentang kesetaraan hak tanpa melihat gender. Namun, terdapat pula informan yang menunjukkan keraguan. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pemahaman mengenai resepsi publik pada isi pesan tentang kesetaraan gender di media sosial instagram. Hasil penelitian ini dapat menjadi acuan bagi aktivis sosial dan kelompok komunitas yang bergerak di bidang kesetaraan gender, terutama bagi mereka yang ingin menggunakan media sosial, khususnya Instagram untuk menyebarkan pesanpesannya agar dapat lebih memenuhi harapan dan kebutuhan khalayak. Kata Kunci : Tanggapan informan, Konten kesetaraan gender, insgram @womensempowerment.id, Metode analisis resepsi
Actions (login required)
View Item |