CAHYADIPUTRA, AUDIAASKA (2023) PENGARUH TERPAAN MEDIA SOSIAL TIK TOK "@PODCASTKESELAJE" TERHADAP PERUBAHAN GAYA BAHASA JAKSEL (Survey Kepada Followers Akun Tik Tok @Podcastkeselaje). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (COVER)
01 Cover.pdf Download (468kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (149kB) |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (394kB) |
|
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (247kB) |
|
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (301kB) |
|
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (664kB) |
|
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (861kB) |
Abstract
The massive development of social media due to digitalization is the main factor causing the enthusiasm for using Tik Tok. Many Tik Tok accounts provide entertainment and also have an impact on their audience, for example the Tik Tok account "@Podcastkeselaje". This study aims to determine the extent to which Tik Tok @Podcastkeselaje Media Exposure affects South Jakarta Language Style Changes Followers of the Tik Tok @Podcastkeselaje Account. The Stimulus-Organism-Response (S-O-R) theory shows that communication is a reaction-action process. In other words, this theory argues that certain words, nonverbal cues, symbols will stimulate others to react in certain ways. Stimulus (S) as a stimulus from exposure to the Tik Tok @Podcastkeselaje media makes the Organism (O) followers of the Tik Tok @Podcastkeselaje account have a Response (R), namely the influence of language changes due to exposure which is the intensity of the state of the audience where messages are being spread media. This research uses quantitative methods. The method used is survey research on Tik Tok followers @Podcastkeselaje. Where researchers collect primary data by distributing questionnaires to 100 respondents using purposive sampling technique. Based on the research results, the coefficient of determination (R Square) is 0.777 or 77%. From these results it can be concluded that the number 0.770 is between the levels of 0.60 – 0.799 which indicates that the level of relationship or correlation between the two variables in this study is at the level of a strong relationship or correlation. Keywords : Media Exposure, Tik Tok, Language Change Perkembangan media sosial yang masif akibat adanya digitalisasi menjadi faktor utama penyebab besarnya antusias penggunaan Tik Tok. Banyak akun Tik Tok yang memberikan hiburan dan juga memberikan dampak untuk penonton nya, seperti contohnya akun Tik Tok “@Podcastkeselaje”. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana Terpaan Media Tik Tok @Podcastkeselaje mempengaruhi Perubahan Gaya Bahasa Jaksel Followers Akun Tik Tok @Podcastkeselaje. Teori Stimulus-Organisme-Respon (S-O-R) menunjukkan bahwa komunikasi merupakan proses reaksi-aksi. Dengan kata lain, teori ini berpendapat bahwa katakata tertentu, isyarat nonverbal, simbol akan merangsang orang lain untuk bereaksi dengan cara tertentu. Stimulus (S) sebagai rangsangan dari terpaan media Tik Tok @Podcastkeselaje membuat para Organisme (O) followers akun Tik Tok @Podcastkeselaje memiliki Response (R) yaitu pengaruh terhadap perubahan bahasa akibat terpaan yang merupakan intensitas keadaan khalayak dimana terkena pesan-pesan yang disebarkan suatu media. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Metode yang digunakan adalah penelitian survey kepada followers Tik Tok @Podcastkeselaje. Dimana peneliti mengumpulkan data primer dengan cara menyebarkan kuesioner kepada 100 responden dengan menggunakan teknik Purposive Sampling. Berdasarkan hasil penelitian, koefisien determinasi (R Square) menunjukkan sebesar 0,777 atau 77%. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa angka 0,770 itu berada di antara tingkatan 0,60 – 0,799 yang menunjukkan bahwa tingkat hubungan atau korelasi antara kedua variabel dalam penelitian kali ini berada di tingkatan hubungan atau korelasi yang kuat. Kata kunci : Terpaan Media, Tik Tok, Perubahaan Bahasa.
Actions (login required)
View Item |