ALDIKI, REZA SATRIA (2022) PENGARUH LITERASI KEUANGAN, MOTIVASI INVESTASI, DAN PENGETAHUAN INVESTASI TERHADAP MINAT INVESTASI DIGITAL PADA GENERASI Z DI MASA PANDEMI COVID-19. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (335kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (88kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (307kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (208kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (188kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (138kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (657kB) |
Abstract
This study aims to analyze financial literacy, investment motivation, and investment knowledge, on digital investment interest in generation Z during the Covid-19 pandemic. This type of research is quantitative. Population of this study is Generation Z in the Jakarta area. Sampling method used is non-probability sampling with purposive sampling technique and adapted to the Maximum Likelihood Estimation (MLE) technique. Sample in this study was 152 respondents. Data collection techniques in this study used a questionnaire as a research instrument. Data collection instrument used in this study was a questionnaire as primary data and secondary data in the form of literature studies from journals, books, and sources of information from the mass media. Data from respondents was processed using the Structural Equation Modeling (SEM) method with SmartPLS 3 software. This study proves that financial literacy has a positive and significant effect on generation Z digital investment interest, investment motivation has a positive and significant effect on generation Z digital investment interest, and investment knowledge has a positive and insignificant effect on generation Z digital investment interest. Keywords: Financial Literacy, Investment Motivation, Investment Knowledge, Digital Investment Interest, Generation Z, Covid-19 Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis literasi keuangan, motivasi investasi, dan pengetahuan investasi, terhadap minat investasi digital pada generasi Z di masa pandemi Covid-19. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif. Populasi dari penelitian ini adalah generasi Z di wilayah Jakarta. Metode pengambilan sampel yang digunakan adalah non-probability sampling dengan teknik purposive sampling dan disesuaikan dengan teknik Maximum Likelihood Estimation (MLE). Sampel dalam penelitian ini adalah 152 responden. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan kuesioner sebagai instrumen penelitian. Instrumen pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner sebagai data primer dan data sekunder berupa studi kepustakaan dari jurnal, buku, dan sumber informasi dari media massa. Data dari responden diolah menggunakan metode Structural Equation Modeling (SEM) dengan software SmartPLS 3. Penelitian ini membuktikan bahwa literasi keuangan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat investasi digital generasi Z, motivasi investasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat investasi digital generasi Z, dan pengetahuan investasi berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap minat investasi digital generasi Z. Kata Kunci: Literasi Keuangan, Motivasi Investasi, Pengetahuan Investasi, Minat Investasi Digital, Generasi Z, Covid-19
Actions (login required)
View Item |