BERLIANA, TETI SAFINA (2022) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL YOUTUBE TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA – SISWI SMK JAKARTA WISATA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Other (HAL COVER)
1. COVER.PDF Download (957kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2. ABSTRAK.pdf Download (162kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
3. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (269kB) |
||
Text (BAB II)
4. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (284kB) |
||
Text (BAB III)
5. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (187kB) |
||
Text (BAB IV)
6. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (334kB) |
||
Text (BAB V)
7. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (66kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
9. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (690kB) |
Abstract
Youtube social media is now very widely used by many people, especially students to seek insight and learning materials. This is used by various kinds of students to increase interest in learning. This Study uses the uses and gratification theory base which is a theoretical model that views the audience as an audience who actively uses media which can be applied to this theory, namely between interest in learning and use of Youtube social media. The research approach used in this research is quantitative with survey research methods and distributing data through questionnaires with 22 statements and distributed to 69 respondents in the 2020-2022 students of SMK Jakarta Wisata. Based on the results of the research, the variable use of Youtube social media has a positive effect on student interest in learning at SMK Jakarta Wisata. YouTube social media has an influence of 32.4% variation on adolescent learning interest. Youtube social media has an influence of 76.8% variation on adolescent interaction interest. Shows a coefficient of 0.876 and the significance result of the correlation test is less than 0.005 Youtube social media variable on students' interest in learning has a Tcount of 5.551 with a Ttable of 1.995 So Tcount > T table it can be concluded that the use of Youtube social media (X) has positive and significant influence. Key Words : Social Media Youtube, Learning Interest Student, and Survey Research Method. Media sosial Youtube kini sangat marak digunakan oleh banyak orang khususnya para pelajar untuk mencari wawasan dan juga materi – materi belajar. Hal ini dimanfaatkan oleh berbagai macam pelajar untuk meningkatkan minat belajar. Penelitian ini menggunakan landasan teori uses and gratification yang merupakan sebuah model teori yang memandang khalayak sebagai audiens yang aktif menggunakan media dimana dapat di terapkan pada teori ini yaitu antara minat belajar dengan penggunaan media sosial youtube. Pendekatan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode penelitian survei dan menyebarkan data melalui kuesioner dengan 22 pernyataan dan disebarkan ke 69 responden di siswa – siswi angkatan 2020 - 2022 SMK Jakarta Wisata. Berdasarkan hasil penelitian variabel penggunaan media sosial Youtube berpengaruh positif terhadap minat belajar siswa – siswi SMK Jakarta Wisata. Media sosial youtube mempunyai pengaruh sebesar 32,4% variasi terhadap minat belajar remaja. Media sosial Youtube mempunyai pengaruh sebesar 76,8% variasi terhadap minat berinteraksi remaja. Menunjukkan koefisien sebesar 0,876 dan hasil signifikansi dari uji korelasi yaitu sebesar kurang dari 0,005 Variabel media sosial Youtube terhadap minat belajar siswa – siswi mempunyai Thitung yaitu 5,551 dengan Ttabel yaitu 1,995 Jadi Thitung > Ttabel dapat disimpulkan bahwa penggunaan media sosial Youtube (X) memiliki pengaruh positif dan signifikan. Kata Kunci : Media sosial Youtube, Minat Belajar Siswa - Siswi, dan Metode Penelitian Survey
Actions (login required)
View Item |