PUTRI, LITANIA FARAH MAULIDIA (2022) ANALISIS RESEPSI KHALAYAK REMAJA TERKAIT ETNOSENTRISME PADA PESAN DALAM VIDEO “KETEMU BOCAH KOREA DI OME TV SERVER KOREA“ TUGAS AKHIR. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01_Hal Cover.pdf Download (637kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02_Abstrak.pdf Download (83kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 _ BAB 1 .pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) |
||
Text (BAB II)
04 _ BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (230kB) |
||
Text (BAB III)
05 _ BAB 3 .pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
||
Text (BAB IV)
06_BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (376kB) |
||
Text (BAB V)
07_BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (71kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08_Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (146kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09_ Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (684kB) |
Abstract
Relationships between ethnic groups are relationships that result from interactions between people or different ethnic groups. The focus of this study is to find out how the audience's acceptance of the ethnocentrism message contained in the video between Indah Asmigianti and South Korean men. Basically, humans are individualistic who are selfish, which in the end gives birth to an antagonistic culture. Any highly ethnocentric group often absolutes its rules, ethics, and culture as most valuable. In this study, reception theory is used as a basis for seeking audience reception of messages received through the media. In this study, the approach used is a qualitative approach with reception analysis method. Reception analysis is used to see and understand the response, acceptance, attitude, and meaning produced by audiences who watch Indah Asmigianti's video by looking at 3 positions, namely dominant hegemony, negotiation and opposition. Based on the results of the study, informants interpret the messages received differently. 6 out of 10 informants are in the dominant position that the audience agrees with the ethnocentrism behavior carried out by South Korean men in Indah's video. Then 4 out of 10 informants are in a negotiating position by agreeing to the fact that their culture, their income is basically higher. However, they view that the behavior of ethnocentrism is only part of the people who do this. And in the study, no oppositional position was found for the informants who completely rejected the message received in Indah's video regarding ethnocentrism behavior. Keywords: Reception Analysis, message, meaning, ethnocentrism Hubungan antar suku bangsa adalah hubungan yang dihasilkan dari adanya interaksi antara orang-orang atau kelompok-kelompok yang berbeda suku bangsanya. Fokus dalam penelitian ini yaitu untuk mengetahui bagaimana penerimaan khalayak terkait pesan etnosentrisme yang terdapat pada video antara Indah Asmigianti dan Pria Korea Selatan. Pada dasarnya manusia bersifat individualistik yang mementingkan diri sendiri yang pada akhirnya melahirkan budaya antagonistik. Setiap kelompok yang sangat etnosentrik sering memutlakkan aturan, etika, dan budayanya dianggap paling bernilai. Pada penelitian ini menggunakan teori resepsi sebagai landasan untuk mencari resepsi khalayak terhadap pesan yang diterima melalui media. Dalam penelitian ini pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan metode analisis resepsi, Analisis resepsi digunakan untuk melihat dan memahami respon, penerimaan, sikap, dan makna yang diproduksi oleh khalayak yang menonton video Indah Asmigianti dengan melihat dari 3 posisi yaitu dominan hegemoni, negosiasi dan oposisi. Berdasarkan hasil penelitian, informan memaknai pesan yang diterima dengan berbeda-beda. 6 dari 10 informan berada pada posisi dominan bahwa khalayak menyetujui adanya perilaku etnosentrisme yang dilakukan oleh pria Korea Selatan pada video Indah. Kemudian 4 dari 10 informan berada pada posisi negosiasi dengan menyetujui adanya fakta bahwa kebudayaan, pendapatan mereka pada dasarnya lebih tinggi. Akan tetapi mereka memandang bahwa perilaku etnosentrisme itu hanya sebagian oknum yang melakukan hal tersebut. Dalam penelitian tidak ditemukannya posisi oposisi informan yang sepenuhnya menolak pesan yang diterima dalam video Indah terkait perilaku etnosentrisme. Kata Kunci: Analisis Resepsi, pesan, makna, etnosentrisme
Actions (login required)
View Item |