WIDJAJA, VALENCIA (2018) EVALUASI ELEMEN WAYFINDING STASIUN KERETA API PASAR SENEN BAGI PENUMPANG KERETA API. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (COVER)
COVER.pdf Download (526kB) | Preview |
|
Text (ABSTRAK)
ABSTRAK.pdf Restricted to Registered users only Download (104kB) |
||
Text (BAB I)
Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (246kB) |
||
Text (BAB II)
Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
||
Text (BAB III)
Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (851kB) |
||
Text (BAB IV)
Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (813kB) |
||
Text (BAB V)
Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (356kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
ABSTRACT The use of the phenomenon of way finding determination as an approach for circulation of station passengers on the train, this is because way finding can accommodate some problems in determining the direction of circulation of rail passengers with the aim to evaluate by measuring the wayfinding level of stations with existing standards. Data collection was done by observation and respondent appraisal by way of spreading questionnaire. Observation data processing using observation matrix, then the result of observation using main score, standard deviation and frequency. The observation result shows that 3 of 4 wayfinding factors have met the standard and the rest have not met the standard. Factors are the distance and position on the factor placement of the clue that attached to the wall. While the remainder of factors such as the suspended boarding factor, board size and direction indicators, and the lighting, width, height, and shape of the corridor at the station have met the standards. While the results of respondents' ratings show all the wayfinding factors are comfortable. The relationship of observation and inappropriate assessment of respondents is caused by other factors not investigated by the researcher. Keyword: Stations, Circulation, Wayfinding ABSTRAK Penggunaan fenomena penentuan arah way finding sebagai pendekatan untuk sirkulasi penumpang stasiun pada kereta api, hal ini karena way finding dapat mewadahi beberapa masalah dalam penentuan arah sirkulasi penumpang kereta api tersebut dengan tujuan untuk mengevaluasi dengan mengukur tingkat wayfinding stasiun dengan standar yang ada. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi dan penilaian responden dengan cara penyebaran kuisioner. Pengolahan data observasi menggunakan matriks observasi, kemudian hasil observasi menggunakan main score, standar deviasi dan frekuensi. Hasil observasi menunjukkan 3 dari 4 faktor wayfinding sudah memenuhi standar dan sisanya belum memenuhi standar. Faktor tersebut adalah jarak dan posisi pada faktor perletakan papan petunjuk yang menempel di dinding. Sedangkan sisanya seperti faktor perletakan papan petunjuk yang digantung, faktor ukuran papan dan jenih huruf petunjuk arah, dan pencahayaan, lebar, tinggi, dan bentuk pada koridor pada stasiun sudah memenuhi standar. Sedangkan hasil penilaian responden menunjukkan seluruh faktor wayfinding sudah nyaman. Hubungan observasi dan penilaian responden yang tidak sesuai disebabkan oleh faktor lain yang tidak diteliti oleh peneliti. Kata Kunci : Stasiun, Sirkulasi, Wayfinding
Actions (login required)
View Item |