MATTALIUT, LUCKY BAHAR (2025) "STRATEGI PROMOSI BRI BRANCH OFFICE TANGERANG MERDEKA DALAM MENINGKATKAN PENGGUNANAAN APLIKASI BRIMO". S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (719kB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
||
|
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (260kB) |
||
|
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (117kB) |
||
|
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (419kB) |
||
|
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (146kB) |
||
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (215kB) |
||
|
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Digital banking not only offers convenience, but also supports financial inclusion by reaching people who were previously underserved by conventional banking. This is a great opportunity for banks to improve their reach and quality of services. The purpose of this study is to determine the effectiveness of BRIMO's promotional strategy implemented at the BRI Tangerang Merdeka Branch Office. This study also aims to identify the factors that affect the mismatch between the growth of the number of accounts and the level of use of the BRIMO application. This research method uses a qualitative approach with case studies, the object of study in this study is the BRI work unit, while the research subjects include two main groups: internal and external, such as marketing officers, customer service (CS), and leaders of work units and external groups in this study are BRI customers who come from across generations, namely the Baby Boomers generation, Generation Y (Millennials), Generation Z and Generation Alpha. In this study, the sampling technique used is purposive sampling. The data analysis of this study uses the results of interviews and field notes. The results of the study show that the marketing strategy in the BRImo application can increase the number of customers at BRI Tangerang Merdeka through market segmentation, targeting, positioning, and implementation of the marketing mix which includes products, prices, distribution, and promotions. The obstacle to opening the BRIMO application in an effort to increase the number of customers at BRI Tangerang Merdeka comes from two factors, namely internal and external factors, which means that internal factors are the existence of inappropriate data such as customer ID numbers that have not been registered with the Dispendukcapil. For external factors, including customer network problems, cellphones do not support so that the BRIMO opening process is hampered. Keywords: Strategy, Promotion, Application Perbankan digital tidak hanya menawarkan kemudahan, tetapi juga mendukung inklusi keuangan dengan menjangkau masyarakat yang sebelumnya tidak terlayani oleh perbankan konvensional. Hal ini menjadi peluang besar bagi bank untuk meningkatkan jangkauan dan kualitas layanannya. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui efektivitas strategi promosi BRIMO yang diterapkan di Branch Office BRI Tangerang Merdeka. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang memengaruhi ketidaksesuaian antara pertumbuhan jumlah rekening dan tingkat penggunaan aplikasi BRIMO. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi kasus. Objek studi dalam penelitian ini adalah unit kerja BRI tersebut, sementara subjek penelitiannya meliputi dua kelompok utama: internal dan eksternal. Kelompok internal meliputi petugas pemasaran, layanan pelanggan (CS), dan pemimpin unit kerja, sedangkan kelompok eksternal dalam penelitian ini adalah para nasabah BRI yang berasal dari lintas generasi, yaitu generasi Baby Boomers, Generasi Y (Milenial), Generasi Z dan Generasi Alpha. Pada penelitian ini teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling. Analisis data penelitian ini menggunakan hasil wawancara, catatan lapangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi pemasaran dalam aplikasi BRImo dapat meningkatkan jumlah nasabah pada BRI Tangerang Merdeka dilakukan melalui Segmentasi pasar, targeting, positioning, serta implementasi bauran pemasaran yang mencakup produk, harga, distribusi, dan promosi. Kendala pembukaan aplikasi BRIMO upaya meningkatkan jumlah nasabah pada BRI Tangerang Merdeka yaitu berasal dari dua faktor yaitu faktor internal dan eksternal. Faktor internal meliputi adanya data yang tidak sesuai, seperti Nomor KTP nasabah yang belum terdaftar di Dispendukcapil. Sedangkan faktor eksternal meliputi masalah jaringan nasabah, Hp tidak support sehingga proses pembukaan BRIMO terhambat. Kata kunci: Strategi, Promosi, Aplikasi
Actions (login required)
![]() |
View Item |
