FAUZIAH, SITI NADIAH (2025) PENGARUH PEMANFAATAN PODCAST YOUTUBE DAN KNOWLEDGE SHARING TERHADAP PENGETAHUAN PERENCANAAN KARIR SISWA (Survei Pada Siswa SMA Budi Mulia Kota Tangerang). S2 thesis, Universitas Mercu Buana.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (521kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (522kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (420kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (772kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (155kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (155kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Information technology in the form of the internet has become one of the most essential sources of information today, and the information obtained from the internet has become a daily necessity. The use of digital communication, including YouTube podcasts among adolescents and high school students, is also aligned with one of the missions of SMA Budi Mulia Tangerang, namely becoming a digitally based school. According to McQuail’s perspective, new media are not merely technological tools, but they also carry implications for the communication processes they accompany. The purpose of this study is to examine whether there is an influence of YouTube podcast utilization and knowledge sharing on students’ career planning. This research employs a quantitative approach with an explanatory research type, using a survey method by distributing questionnaires to 186 respondents obtained through random sampling. The data analysis technique applied is a Likert scale with multiple linear regression analysis. The findings show that there is no significant influence between the utilization of YouTube podcasts and students’ career planning knowledge, with an effect of 25.7%. Meanwhile, knowledge sharing has a significant influence on students’ career planning knowledge, with an effect of 58.7%. Furthermore, the simultaneous test of YouTube podcast utilization and knowledge sharing on students’ career planning knowledge showed an effect of 48.9%. Based on the results, the researcher suggests that in order to enhance the utilization of YouTube podcasts, effective knowledge sharing among students should be encouraged, which can also be strengthened by leveraging YouTube podcasts. Additionally, students’ career knowledge can be improved by optimizing the use of YouTube podcasts. To achieve the school’s vision and mission, particularly in shaping graduate profiles, the effective utilization of YouTube podcasts can serve as one of the strategies to accomplish these goals. Keywords: YouTube Podcast, Knowledge Sharing, Career Planning, Students, Digital Communication. Teknologi informasi berupa internet merupakan salah satu kebutuhan informasi yang sangat penting saat ini, dan informasi yang diperoleh dari internet merupakan salah satu kebutuhan sehari-hari. Adanya komunikasi digital yang digunakan termasuk podcast YouTube dikalangan remaja dan siswa menengah ini juga selaras dengan salat satu misi sekolah SMA Budi Mulia Kota Tangerang yaitu menjadi sekolah berbasis digital. Dalam pemahaman McQuails, media baru ini tidak hanya sebagai perangkat teknologi semata, tetapi media baru juga mempunyai implikasi terhadap proses komunikasi yang menyertainya. Tujuan penelitian ini yaitu melihat ada atau tidaknya Pengaruh Pemanfaatan Podcast YouTube dan Knowledge Sharing Terhadap Perencanaan Karir Siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan tipe penelitian eksplanatif. Dengan metode survey dengan membagikan kuesioner kepada 186 responden yang didapatkan dari perhitungan random sampling. Teknik Analisa data yang digunakan adalah skala likert dengan analisis data persamaan regresi linear berganda. Hasil Penelitian yaitu tidak terdapat pengaruh signifikan antara pemanfaatan podcast YouTube dengan pengetahuan perencanaan karir siswa dengan hasil 25,7%. Selanjutnya antara knowledge sharing dan pengetahuan perencaaan karir siswa memiliki pengaruh signifikan yaitu sebesar 58,7%. Penelitian ini juga melakukan uji simultan yaitu menguji pemanfaatan podcast YouTube dan knowledge sharing terhadap pengetahuan perencanaan karir siswa secara bersama-sama dengan pengaruh sebesar 48,9%. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti memberi saran yaitu diantaranya untuk dapat meningkatkan pemanfaatan podcast YouTube dibutuhkan knwoledge sharing yang baik oleh siswa bisa ditingkatkan dengan memanfaatkan podcast YouTube. Selanjutnya, pengetahuan bisa ditingkatkan dengan memperbaiki pemanfaatan podcast YouTube, serta dalam mencapai tujuan visi misi sekolah terutama dalam profil lulusan maka pemanfaatan podcast youtube secara efektif bisa mejadi salah satu cara untuk mencapai hal tersebut. Kata Kunci: Podcast YouTube, Knowledge Sharing, Perencanaan Karir, Siswa, Komunikasi Digital
Actions (login required)
![]() |
View Item |