YAHYA, MAHESSA RADIVA (2025) OPTIMALISASI KINERJA SIMPANG TIGA LENGAN BERSINYAL MENGGUNAKAN METODE PKJI 2023 : STUDI KASUS SIMPANG RUMAH SAKIT PONDOK INDAH BINTARO JAYA, JALAN BOULEVARD BINTARO JAYA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (661kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (236kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (944kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (423kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (949kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (244kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (795kB) |
Abstract
The dynamics of rapid urban growth are often accompanied by an increase in traffic volume, which if not matched by adequate road infrastructure capacity, can trigger chronic congestion. This phenomenon is evident at the Bintaro Jaya Boulevard Intersection, near Pondok Indah Hospital, which has become a congestion hotspot. This study aims to comprehensively evaluate the traffic performance of these roads and intersections, and formulate recommendations for effective solutions to optimize vehicle flow. The analysis was conducted with reference to the Indonesian Road Capacity Guidelines 2023 (PKJI 2023). The results of the performance analysis of the Bintaro Jaya Boulevard Road section show good conditions, with the degree of saturation in the Pondok Aren direction of 0,308 and the Parigi direction of 0,283, placing the level of service in category A. However, in contrast to the road section, the performance of the signalized intersection under existing conditions is poor, with an average delay of 53,614 seconds/SMP and level of service category E. Queue lengths are also identified, which are 62,373 meters for the north approach, 73,790 meters for the east approach, and 107,418 meters for the west approach. As a solution, a phase change of the north approach to all left turns was proposed, followed by a 300-meter U-turn on the east arm. This alternative significantly reduces the average intersection delay to 11,862 seconds/SMP and improves the intersection level of service to category B. Keywords: Signalized Intersection, Traffic Performance, Indonesian Road Capacity Guidelines 2023, Degree of Saturation, Queue Length, Delay, Level of Service. Dinamika pertumbuhan perkotaan yang pesat seringkali diiringi dengan peningkatan volume lalu lintas, yang jika tidak diimbangi dengan kapasitas infrastruktur jalan yang memadai, dapat memicu kemacetan kronis. Fenomena ini terlihat jelas di Simpang Tiga Lengan Bersinyal Jalan Boulevard Bintaro Jaya, dekat Rumah Sakit Pondok Indah, yang telah menjadi titik rawan kemacetan. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi secara komprehensif kinerja lalu lintas pada ruas jalan dan simpang tersebut, serta merumuskan rekomendasi solusi yang efektif guna mengoptimalkan aliran kendaraan. Analisis dilakukan dengan mengacu pada Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia 2023 (PKJI 2023). Hasil analisis kinerja ruas Jalan Boulevard Bintaro Jaya menunjukkan kondisi yang baik, dengan derajat kejenuhan arah Pondok Aren sebesar 0,308 dan arah Parigi sebesar 0,283, menempatkan tingkat pelayanan pada kategori A. Namun, kontras dengan ruas jalan, kinerja simpang bersinyal pada kondisi eksisting tergolong buruk, dengan tundaan rata-rata mencapai 53,614 detik/SMP dan tingkat pelayanan kategori E. Panjang Antrian juga teridentifikasi, yaitu 62,373 meter untuk pendekat utara, 73,790 meter untuk pendekat timur, dan 107,418 meter untuk pendekat barat. Sebagai solusi, diusulkan perubahan fase pendekat utara menjadi belok kiri semua, diikuti dengan U-turn 300 meter di lengan timur. Alternatif ini secara signifikan menurunkan tundaan simpang rata-rata menjadi 11,862 detik/SMP dan meningkatkan tingkat pelayanan simpang menjadi kategori B. Kata Kunci: Simpang Bersinyal, Kinerja Lalu Lintas, Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia 2023, Derajat Kejenuhan, Panjang Antrian, Tundaan, Tingkat Pelayanan
Actions (login required)
![]() |
View Item |