GUSTIN, ANGGITA MEYLIANA (2025) HUBUNGAN ANTARA KESEPIAN DENGAN ADIKSI MEDIA SOSIAL TIKTOK PADA GENERASI Z DI JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (942kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (123kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (126kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (36kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (157kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Thisstudy aims to investigate the relationship between loneliness and TikTok social media addiction among Generation Z in Jakarta. The phenomenon of loneliness is characterized by a lack of social interaction and a sense of mismatch with the surrounding environment, leading individuals to choose TikTok as a platform to seek comfort and emotional connection virtually to fulfill their social needs. The study involved 148 Generation Z individuals born between 1997 and 2012 who actively use TikTok in the Jakarta area. A quantitative correlation approach was employed as the research method, utilizing correlational data analysis techniques, with samples selected through non-probability sampling using accidental sampling techniques. The results of the study indicate that loneliness has a significant positive correlation with TikTok social media addiction among Generation Z in Jakarta. With a correlation coefficient of 0.327, this means that the higher the level of loneliness, the greater the TikTok social media addiction among Generation Z in Jakarta. Keywords: Loneliness, Social Media Addiction TikTok, Generation Z. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kesepian dengan adiksi media sosial TikTok pada Generasi Z di Jakarta. Fenomena kesepian ditandai dengan kurangnya interaksi sosial dan ketidakcocokan dengan lingkungan sekitarnya yang kemudian memilih TikTok sebagai media untuk mencari rasa nyaman dan koneksi emosional secara virtual untuk memenuhi kebutuhan sosialnya. Penelitian menggunakan 148 orang Generasi Z yang lahir pada rentang waktu 1997-2012 yang secara aktif menggunakan media sosial TikTok di wilayah Jakarta. Pendekatan kuantitatif korelasional digunakan sebagai metode penelitian dengan teknik analisis data korelasional dan sampel diambil menggunakan nonprobability sampling dengan teknik accidental sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesepian memiliki hubungan yang signifikan dengan arah hubungan yang positif dengan adiksi media sosial TikTok pada Generasi Z di Jakarta. Memiliki nilai korelasi sebesar 0,327, berarti semakin tinggi tingkat kesepian maka adiksi media sosial TikTok pada Generasi Z di Jakarta juga akan semakin meningkat. Kata Kunci : Kesepian, Adiksi Media Sosial TikTok, Generasi Z.
Actions (login required)
![]() |
View Item |