CLAUDIO, RAYHAN (2025) PERANCANGAN VIDEO EXPLAINER BERBASIS ANIMASI SEBAGAI MEDIA KAMPANYE PENGGUNAAN ISTILAH KESEHATAN MENTAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (364kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Repository staff only Download (238kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (841kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (192kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (539kB) |
Abstract
In the ever-evolving era of social media, the phenomenon of excessive use of mental health jargon has become a trend that can affect how individuals perceive and understand psychological issues. Examples of this phenomenon include the careless use of terms such as “overthinking,” “trauma,” and “OCD,” which carries the risk of creating misconceptions and diminishing the true meaning of actual mental health conditions. This design project aims to create an educational video based on Video explainer animation that addresses this issue while encouraging the target audience to use mental health terminology more wisely in everyday life, especially on social media. Video Explainer are chosen as the medium for education due to their ability to present complex information in a concise and visually engaging way. This project follows the stages of Empathize, Define, Ideate, Prototype, and Test. Keywords: Explainer Video, Animation, mental health, social media, education, design thinking Di era media sosial yang semakin berkembang, fenomena penggunaan jargon kesehatan mental secara berlebihan telah menjadi tren sehingga dapat memberikan dampak pada cara sebuah individu dalam memandang dan memahami isu isu psikologis. Contoh dari fenomena ini adalah seperti penggunaan istilah seperti “overthinking”, “trauma”, “OCD” dan lainnya secara sembarangan memiliki resiko terjadinya miskonsepsi dan meremehkan arti yang sebenarnya dari kondisi kondisi Kesehatan mental. Perancangan ini bertujuan untuk menciptakan sebuah video edukatif yang menggunakan basis animasi video explainer yang membahasa fenomena ini dan sekaligus mengajak para target audiens untuk lebih bijak dalam menggunakan istilah Kesehatan mental di kehidupan sehari hari terutama pada media sosial. Video Explainer digunakan sebagai media edukasi didasarkan pada kemampuannya dalam memberikan informasi yang kompleks secara ringkas, dan menarik secara visual. Perancangan ini dilakukan dengan tahapan Empathize, Define, Ideate, Prototype, dan Test. Kata Kunci: Video Explainer, Animasi, kesehatan mental, media sosial, edukasi, design thinking
Actions (login required)
![]() |
View Item |