SINTA, CLARA (2025) ANALISIS RESEPSI KOMODIFIKASI KEHIDUPAN KELUARGA RAFFI AHMAD. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (497kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (235kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (324kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (296kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (214kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (333kB) |
Abstract
In this increasingly modern era, many people prefer to watch shows on YouTube. However, in this modern era, YouTube is no longer used as a medium for entertainment, but rather as a commodification of family harmony, as seen in Rans Entertainment. Therefore, this study aims to determine and describe the audience's reception of the commodification of Raffi Ahmad's family harmony. This study uses a critical paradigm. The theory used is Cultural Industry Theory. The method used is Reception Analysis, which is used to explain how audiences interpret media content and family harmony. The data collection technique used is in-depth interviews. The research findings demonstrate that the ideological workings of the social media industry on the Rans Entertainment YouTube channel have transformed family harmony into a standard entertainment commodity capable of generating AdSense revenue. Keywords: Reception Analysis, Family Harmony, Commodification, YouTube, Cultural Industry Di zaman yang semakin modern ini, banyak masyarakat yang lebih memilih menonton tayangan di YouTube. Namun, perkembangan zaman modern sekarang YouTube tidak lagi digunakan sebagai media hiburan kini justru sebagai komodifikasi keharmonisan keluarga Rans Entertaiment. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan Resepsi Khalayak terhadap Komodifikasi keharmonisan Keluarga Raffi Ahmad. Penelitian ini menggunakan paradigma Kritis. Teori yang digunakan Teori Insutri Budaya. Metode yang digunakan menggunakan Analisi Resepsi, digunakan untuk memaparkan bagaimana resepsi khalayak dalam memaknai sebuah isi media pada keharmonisan keluarga. Teknik pengumpulan data menggunakan Wawancara mendalam. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan meunjukkan bahwa kerja idiologis industri media sosial pada akun channel YouTube Rans Entertaiment mampu mengubah sebuah Keharmonisan keluarga yang menjadi sebuah komoditas berstandar hiburan yang mampu menghasilkan AdSense. Kata Kunci : Analisis Resepsi, Keharmonisan Keluarga, Komodifikasi, YouTube, Industri Budaya
Actions (login required)
![]() |
View Item |