ANALISIS KOMUNIKASI INTERPERSONAL FANDOM SEVENTEEN (CARAT) PADA MEDIA SOSIAL X PADA AKUN @CARATSTALK

PUTRI, ANNISA DWI MAHARANI (2025) ANALISIS KOMUNIKASI INTERPERSONAL FANDOM SEVENTEEN (CARAT) PADA MEDIA SOSIAL X PADA AKUN @CARATSTALK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (503kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (536kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (385kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (310kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (947kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (248kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (214kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (735kB)

Abstract

Interpersonal communication is defined as the exchange of symbols used to achieve interpersonal goals. With the advancement of digital technology, social media, significant changes have emerged in communication patterns. Interpersonal communication now take place virtually through social media platforms, one of the most popular is X. The use of X has contributed to the phenomenon of cultural globalization, known as Korean Wave, thus forming a virtual community. K-Pop fans, who are part of fandoms, utilize social media to interact, share information, and build emotional closeness. The purpose of this research is to know and understand how interpersonal communication takes place within a fandom using social media X. This research uses the interpersonal communication theory according to Rubani, which consists of Openness, defined as an open attitude in interacting and reacting honestly to stimuli. Empathy to put oneself in the situation or condition experienced by others. Supportiveness is the ability to provide support in every interaction. Positiveness referes to the ability to encourage others to become positive interlocutors, and Equality means to respect each other. This research uses a post-positivist paradigm and utilizes a qualitative descriptive method. The research subject is the X account of the Carat fandom, with primary data collected through in-depth interviews and secondary data from articles, books, and journals related to the research topic. The results showed that Carat's interpersonal communication on the @caratstalk account showed aspects of openness, empathy, supportive attitude, positive attitude, and equality through the use of social media X which can form a wide network of fellow Carat with various backgrounds. The virtual communication that occurs facilitates the exchange of information through text and images. The conclusion of this research explains that interpersonal communication of Carat fandom in @caratstalk includes openness, empathy, supportiveness, positivity, and equality. Social media facilitates information dissemination and active interaction between members. Virtual communication strengthens interpersonal relationships in the fandom effectively and sustainably. Keywords: Interpersonal Communication, Social Media, Fandom, Virtual Community Komunikasi interpersonal didefinisikan sebagai pertukaran simbol yang digunakan untuk mencapai tujuan interpersonal. Seiring perkembangan teknologi digital, yaitu media sosial, membawa perubahan besar dalam pola komunikasi. Komunikasi interpersonal kini dapat berlangsung secara virtual melalui platform media sosial, salah satunya yang sangat popular merupakan X. Adanya penggunaan media sosial X membentuk fenomena globalisasi budaya, Korean Wave, sehingga membentuk komunitas virtual. Penggemar KPop yang tergabung dalam fandom memanfaatkan media sosial untuk berinteraksi, berbagi informasi, dan membangun kedekatan emosional. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan memahami bagaimana bentuk komunikasi intepersonal dapat terjadi pada sebuah fandom menggunakan media sosial X. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi interpersonal menurut Rubani, berupa Keterbukaan yang merupakan sikap terbuka dalam berinteraksi dan bereaksi jujur terhadap stimulus. Empati untuk menempatkan diri pada situasi atau kondisi yang dialami individu lain. Sikap Mendukung yang mampu memberikan dukungan dalam setiap interaksi. Sikap Positif mampu mendorong orang menjadi lawan bicara yang positif, dan kesetaraan untuk saling menghargai satu sama lain. Penelitian ini menggunakan paradigma Post-positivisme, dan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Dengan subjek penelitiannya akun X fandom Carat, dengan teknik pengumpulan data primer berupa wawancara mendalam, dan data sekunder berupa artikel, buku, dan jurnal yang berkaitan dengan topik penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal Carat pada akun @caratstalk menunjukkan adanya aspek efektivitas komunikasi interpersonal melalui penggunaan media sosial X yang dapat membentuk jaringan luas sesama Carat dengan berbagai latar belakang. Komunikasi virtual yang terjadi memfasilitasi pertukaran informasi melalui teks dan gambar. Kesimpulan penelitian ini menjelaskan komunikasi interpersonal fandom Carat di akun @caratstalk yang meliputi keterbukaan, empati, sikap mendukung, sikap positif, dan kesetaraan. Media sosial memfasilitasi penyebaran informasi dan interaksi aktif antar anggota. Komunikasi virtual memperkuat hubungan interpersonal dalam fandom secara efektif dan berkelanjutan. Kata Kunci : Komunikasi Interpersonal, Media Sosial, Fandom, Komunitas Virtual

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 125
NIM/NIDN Creators: 44220010184
Uncontrolled Keywords: Komunikasi Interpersonal, Media Sosial, Fandom, Komunitas Virtual
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 152 Sensory Perception, Movement, Emotions, Physiological Drives/Psikologi Fisiologis
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 158 Applied Psychology/Psikologi Terapan > 158.2 Interpersonal Relations/Hubungan Antar Individu
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi > 302.222 Nonverbal Communication/Komunikasi Nonverbal
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi > 302.224 Verbal Communication/Komunikasi Verbal
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 07 Jul 2025 08:02
Last Modified: 07 Jul 2025 08:02
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/96043

Actions (login required)

View Item View Item