AZALIA, EDITHIA (2025) ANALISIS ISI AKUN TIKTOK @ZHAFIRAIHA MENGENAI MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (542kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (210kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (528kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (66kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (139kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
This study aims to identify the content of the TikTok account @zhafiraiha related to student learning motivation. The research focuses on understanding how the content of the TikTok account @zhafiraiha can support student motivation, which is crucial for enhancing the effectiveness of the teaching and learning process in higher education. The study employs two main theories: message and motivation. A message is understood as an idea or feeling conveyed by the sender and must be packaged in simple language to be easily received by the audience. Motivation is defined as an internal force within an individual that drives certain actions or behaviors. Although motivation cannot be directly observed, it can be interpreted through behaviors that emerge as responses to stimuli or messages received. This research uses a qualitative approach with a constructivist paradigm, applying Krippendorff’s semantic content analysis method. The analysis focuses on three units: the sample unit, which is the motivational content from the @zhafiraiha account; the recording unit, including tone, tempo, articulation, language, visuals, and body movements used in delivering the message; and the context unit, which identifies utterances categorized as motivational messages for the audience. The findings indicate that the content of the TikTok account @zhafiraiha contains motivational messages consistent with the characteristics of motivation theory, namely effort, strong will, direction, and purpose. These messages can encourage students’ desire to learn, self-development, and foster a positive outlook in facing failure. The study also reveals two forms of communication actively used in the videos: verbal communication through the sentences delivered by Zhafira, and non-verbal communication, including tone, tempo, articulation, language, visuals, and body movements that support the conveyed message. Keywords: Content Analysis, Krippendorf, Motivational Messages, Learning Motivations, Tiktok Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengidentifikasi konten akun Tiktok @zhafiraiha mengenai motivasi belajar mahasiswa. Penelitian ini memiliki fokus memahami bagaimana konten akun Tiktok @zhafiraiha yang dapat mendukung motivasi mahasiswa sangat penting untuk meningkatkan efektivitas proses belajar mengajar di perguruan tinggi. Penelitian ini menggunakan teori utama yaitu pesan dan motivasi, dimana pesan dipahami sebagai gagasan atau perasaan yang disampaikan oleh pengirim dan harus dikemas dengan bahasa yang sederhana agar mudah diterima oleh penerima. Sedangkan motivasi merupakan kekuatan internal dalam diri individu yang mendorong terjadinya tindakan atau perilaku tertentu, meskipun tidak dapat diamati secara langsung, motivasi dapat diinterpretasikan melalui tingkah laku yang muncul sebagai respons terhadap rangsangan atau pesan yang diterima. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan paradigrma konstruktivime, dengan menggunakan metode analisis isi semantik milik Krippendorf yang akan berfokus kepada tiga unit analisis, yaitu unit sample, konten acuan milik akun @zhafiraiha yang mengandung pesan motivasi, unit pencatatan, nada, tempo, artikulasi, bahasa, visual dan gerakan tubuh yang digunakan dalam penyampaian pesan, dan unit konteks, ucapan mana yang dapat dikategorikan sebagai pesan motivasi bagi para audiensnya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa isi konten akun media sosial Tiktok @zhafiraiha memiliki pesan motivasi yang sesuai dengan karakteristik dari teori motivasi, yaitu usaha, kemauan kuat, serta arah dan tujuan, yang dapat mendorong keinginan belajar mahasiswa, pengembangan diri, serta pandangan yang positif dalam menghadapi kegagalan. Melalui penelitian ini juga menunjukkan dua bentuk komunikasi yang dilakukan dalam video acuan secara aktif yaitu menggunakan komunikasi verbal melalui kalimat yang disampaikan Zhafira, serta non-verbal, yaitu nada, tempo, artikulasi, bahasa, visual dan gerakan tubuh yang mendukung pesan yang disampaikan. Kata Kunci: Analisis Isi, Krippendorf, Pesan Motivasi, Motivasi Belajar, Tiktok
Actions (login required)
![]() |
View Item |