FARELIANSYAH, RAIHAN (2025) PENGARUH KONTEN AKUN TIKTOK @PodcastKeselAje TERHADAP ETIKA KOMUNIKASI GEN Z. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (549kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (279kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (213kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (385kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (608kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (102kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (103kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The use of social media has grown exponentially, especially among the younger generation. Social media is not only a platform for communication and sharing moments, but also serves as a primary source of information. Generation Z tends to trust reviews from accounts they consider to be influencers in specific fields. One content creator who presents informative content is Oza Rangkuti through the TikTok account @PodcastKeselAje. The purpose of this study is to measure and explain the influence of the content from the @PodcastKeselAje account on the communication ethics of Generation Z. This research uses the Uses and Gratifications theory, The Seven Cs by Brian Solis (independent variable), and indicators of communication ethics derived from various literatures (dependent variable). The research approach is quantitative, using a survey method conducted on 100 followers of the @PodcastKeselAje TikTok account, from a total population of 1,700,000 people. The sampling technique used is Non-Probability Sampling with a Purposive Sampling method and the Taro Yamane formula. The results of this study indicate that the content of the @PodcastKeselAje account has an influence on the communication ethics of Generation Z. In this study, the coefficient of determination test result is 0.74. This figure signifies that the influence of the social media content variable (independent) on the communication ethics of Generation Z (dependent) is 7.4%. Therefore, it can be interpreted that the content of the @PodcastKeselAje account contributes a 7.4% influence on the communication ethics of Generation Z. The results of the correlation coefficient test show a low but positive relationship between social media content and communication ethics. It can be seen that the obtained correlation coefficient value is 0.273. Based on the interpretation table of correlation coefficients, it can be stated that a coefficient in the interval of 0.20 – 0.399 indicates a positive but relatively weak relationship between the two variables. Keywords: Social Media, TikTok Content, Communication Ethics, Generation Z, @PodcastKeselAje Penggunaan media sosial telah berkembang secara eksponensial, terutama di kalangan generasi muda. Media sosial bukan hanya tempat untuk berkomunikasi dan berbagi momen, tetapi juga sebagai sumber informasi utama. Generasi Z cenderung mempercayai ulasan dari akun yang mereka anggap sebagai influencer di bidang tertentu. Salah satu konten kreator yang menyajikan konten informatif adalah Oza Rangkuti melalui akun TikTok @PodcastKeselAje. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur dan menjelaskan pengaruh konten akun @PodcastKeselAje terhadap etika komunikasi Gen Z. Penelitian ini menggunakan teori Uses and Gratifications, The Seven Cs oleh Brian Solis (variabel X), dan indikator etika komunikasi dari berbagai literatur (variabel Y). Pendekatan penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode survei yang dilakukan kepada 100 followers akun TikTok @PodcastKeselAje, dari total populasi sebesar 1.700.000 orang. Teknik penarikan sampel yang digunakan adalah Non-Probability Sampling dengan metode Purposive Sampling dan rumus Taro Yamane. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh konten akun @PodcastKeselAje terhadap etika komunikasi Gen Z. Dalam penelitian ini hasil uji koefisien determinasi sebesar 0,74. Angka tersebut mempunyai makna bahwa pengaruh variabel konten media sosial (independent) terhadap variabel etika komunikasi gen z (dependen) adalah sebesar 7,4%, Sehinggga dapat diartikan bahwa, konten akun @podcastkeselaje memberikan pengaruh sebesar 7,4% terhadap etika komunikasi gen z. Dalam hasil uji koefisien korelasi menunjukkan adanya hubungan yang rendah dan positif antara konten media sosial dengan etika komunikasi. Dapat dilihat bahwa nilai correlation coefficient yang diperoleh sebesar 0,273. Berdasarkan tabel interpretasi dengan nilai koefisien korelasi dapat dikatakan bahwa interval 0,20 – 0,399 memiliki hubungan yang positif namun cukup lemah antar kedua variabel. Kata kunci: Media Sosial, Konten TikTok, Etika Komunikasi, Generasi Z, @PodcastKeselAje
Actions (login required)
![]() |
View Item |