ANGGRAENI, MELI (2025) ANALISIS KONFLIK KELUARGA DALAM FILM (Analisis Semiotika Pada Film Air Mata di Ujung Sajadah). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (561kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (337kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (217kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (634kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (51kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (104kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
Abstract
As technology advances, films play a crucial role in shaping societal behavior across various aspects of life, as they have become a reference for daily conduct. Films carry multiple meanings that can be analyzed, and one that has garnered significant public attention is Air Mata di Ujung Sajadah. This study employs a qualitative approach using Roland Barthes' semiotic method to examine signs and meanings within the context of images, texts, or scenes in films, where these elements not only convey information or messages but also constitute a structured system of signs. The findings indicate that meanings in media are constructed through social and cultural influences, evolving into myths when widely accepted. In the film industry, family communication is often dramatized to attract audiences and serve commercial interests. Air Mata di Ujung Sajadah reflects how social norms and industry strategies shape public perception. This film constructs the meaning of family communication through cinematic elements that intensify conflicts. However, these representations are often tailored to meet audience expectations and industry demands, creating myths about family realities in line with prevailing norms and commercial interests. Keywords: signs, meaning, myth, qualitative, Roland Barthes’semiotics. Seiring dengan berkembangnya teknologi, film memiliki peranan penting dalam pembentukan perilaku masyarakat dalam berbagai aspek kehidupan karena saat ini, film menjadi acuan dalam bertingkah laku di kehidupan sehari – hari oleh masyarakat. Film memiliki banyak makna yang dapat dianalisis. Salah satu film yang cukup banyak menarik perhatian masyarakat ialah film Air Mata di Ujung Sajadah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode penelitian semiotika Roland Barthes yang mengkaji tanda dan makna dalam suatu konteks gambar, teks, atau adegan film yang memiliki makna tersendiri yang dimana objek – objek tersebut tidak hanya dapat memberikan informasi atau pesan, tetapi juga mengkonstitusi sistem terstruktur dari sebuah tanda. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa makna dalam media dibentuk oleh konstruksi sosial dan budaya yang berkembang menjadi mitos saat diterima luas. Dalam industri film, mitos komunikasi keluarga sering didramatisasi untuk menarik audiens dan memenuhi kepentingan komersial. Film Air Mata di Ujung Sajadah mencerminkan bagaimana norma sosial dan strategi industri mempengaruhi persepsi masyarakat. Film Air Mata di Ujung Sajadah membangun makna komunikasi keluarga melalui elemen sinematik yang mendramatisasi konflik. Namun, representasi ini sering dikonstruksi untuk memenuhi ekspektasi audiens dan kepentingan industri, membentuk mitos tentang realitas keluarga sesuai norma dan kepentingan komersial. Kata kunci: tanda, makna, mitos, kualitatif, semiotika Roland Barthes
Actions (login required)
![]() |
View Item |