BAGASKARA, MOHAMAD APRIAN (2025) KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANTARA DOKTER UMUM DAN PASIEN DALAM PELAYANAN MEDIS YANG PRIMA (Studi Deskriptif Kualitatif di Puskesmas Teluknaga Kabupaten Tangerang). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (379kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (200kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (508kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (48kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (141kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (947kB) |
Abstract
This study focuses on the important role of interpersonal communication between doctors at the Teluknaga Health Center and patients in creating patient satisfaction. Cultural differences in communication affect the dynamics of interactions between general practitioners and patients in medical services, particularly at the Teluknaga Health Center in Tangerang Regency. Effective communication is essential for optimal medical services, especially during a pandemic, when health information becomes critically important. The aim of this study is to analyze the communication interactions between general practitioners and patients at the Teluknaga Health Center. Good communication between both parties plays a crucial role in understanding the patient’s health condition and in making medical decisions. The research method used is descriptive qualitative with a constructivist approach, where data is collected through interviews with doctors, patients, and direct observation at the health center. The findings indicate that effective interpersonal communication can improve the quality of medical services, strengthen the relationship between doctors and patients, and reduce misunderstandings. Furthermore, good communication also plays an important role in enhancing patient adherence to medical recommendations and accelerating the recovery process. Keywords: Interpersonal Communication, Excellent Service, Doctors, Patients Penelitian ini berfokus pada peran penting komunikasi interpersonal antara dokter Puskesmas Teluknaga dengan pasien dalam menciptakan kepuasan pasien. Perbedaan budaya komunikasi memengaruhi dinamika interaksi antara dokter umum dan pasien dalam pelayanan medis, khususnya di Puskesmas Teluknaga, Kabupaten Tangerang. Komunikasi yang efektif sangat diperlukan untuk pelayanan medis yang optimal, terlebih lagi di masa pandemi, ketika informasi kesehatan menjadi sangat penting. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis interaksi komunikasi antara dokter umum dan pasien di Puskesmas Teluknaga. Komunikasi yang baik antara kedua belah pihak memiliki peran krusial dalam pemahaman kondisi kesehatan pasien dan pengambilan keputusan medis. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan konstruktivisme, di mana data dikumpulkan melalui wawancara dengan dokter, pasien, dan observasi langsung di Puskesmas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal yang efektif dapat meningkatkan kualitas pelayanan medis, mempererat hubungan antara dokter dan pasien, serta mengurangi kesalahpahaman. Selain itu, komunikasi yang baik juga berperan penting dalam meningkatkan kepatuhan pasien terhadap anjuran medis dan mempercepat proses pemulihan. Kata Kunci: Komunikasi Interpersonal, Pelayanan Prima, Dokter, Pasien
Actions (login required)
![]() |
View Item |