PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI POLITIK GEN Z PADA PEMILU 2024 (STUDI KASUS : MAHASISWA FAKULTAS ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS MERCU BUANA JAKARTA)

GRACIANO, DIMAS (2025) PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI POLITIK GEN Z PADA PEMILU 2024 (STUDI KASUS : MAHASISWA FAKULTAS ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS MERCU BUANA JAKARTA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (466kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (388kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (279kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (66kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (245kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (30kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (51kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

This research discusses Gen Z's use of TikTok social media to increase political participation in the 2024 elections. With the increasing role of social media in politics, TikTok social media has become a strategic social media for politicians and young voters from Gen Z to interact and spread political messages. This research uses a qualitative approach with a descriptive qualitative method on students of the Faculty of Communication Sciences, Universitas Mercu Buana Jakarta. The results showed that TikTok social media acted as a useful political communication medium for Gen Z. In addition, TikTok is used as a campaign tool by various political actors to attract the attention of young voters through creative, interactive and entertaining content. This study also found that engaging and creative content can be used in digital campaigns to influence Gen Z's political perception, increasing their political participation. The implication of this study confirms that social media, particularly TikTok, has great control in modern political communication. Therefore, digitalbased political communication strategies need to be continuously developed to optimise the political engagement of the younger generation in the future. Keywords: Social Media, TikTok, Political Participation, Gen Z, PEMILU 2024. Penelitian ini membahas penggunaan media sosial TikTok Gen Z dalam meningkatkan partisipasi politik pada Pemilu 2024. Dengan meningkatnya peran media sosial dalam politik, media sosial TikTok telah menjadi media sosial yang strategis bagi politisi dan pemilih muda dari kalangan Gen Z untuk berinteraksi serta menyebarkan pesan politik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode kualitatif dekskriptif pada mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana Jakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media sosial TikTok berperan sebagai media komunikasi politik yang bermanfaat bagi Gen Z. Selain itu, TikTok digunakan sebagai alat kampanye oleh berbagai aktor politik untuk menarik perhatian pemilih muda melalui konten yang kreatif, interaktif, dan menghibur. Studi ini juga menemukan bahwa konten-konten yang menarik dan kreatif dapat digunakan dalam kampanye digital mempengaruhi persepsi politik Gen Z, meningkatkan partisipasi politik mereka. Implikasi dari penelitian ini menegaskan bahwa media sosial, khususnya TikTok, kendali yang besar dalam komunikasi politik modern. Oleh karena itu, strategi komunikasi politik yang berbasis digital perlu terus dikembangkan guna mengoptimalkan keterlibatan politik generasi muda di masa mendatang. Kata kunci: Media Sosial, TikTok, Partisipasi Politik, Gen Z, PEMILU 2024.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 069
NIM/NIDN Creators: 44221010099
Uncontrolled Keywords: Media Sosial, TikTok, Partisipasi Politik, Gen Z, PEMILU 2024.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.1 General Topics of Social Interaction/Topik Umum Interaksi Sosial > 302.14 Social Participation/Partisipasi Sosial
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 320 Political dan Government Science/Ilmu Politik dan Ilmu Pemerintahan > 324 Political Process/Proses Politik > 324.2 Political Parties/Partai Politik, Parpol
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.3 Personnel Management/Manajemen Personalia, Manajemen Sumber Daya Manusia, Manajemen SDM
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 27 Feb 2025 03:24
Last Modified: 27 Feb 2025 03:24
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/94476

Actions (login required)

View Item View Item