STEFANY, YOESTINE (2025) PERAN FANBASE IDOL K-POP BLACKPINK DALAM MENGKOMUNIKASIKAN AKTIVITAS IDOL PADA MEDIA INSTAGRAM DI INDONESIA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (561kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (209kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (374kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (999kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (157kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (140kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (341kB) |
Abstract
The development of information and communication technology that is increasingly advanced today, makes the spread of culture also widespread. K-Pop has become one of the popular cultures, one of which is the much-loved blackpink girl band, which not only brings euphoria but also forms a community or fanbase. This research uses qualitative research methods and the type of research used in this study is descriptive with a qualitative approach with qualitative data collection methods, namely interviews and documentation. The research was conducted by analyzing data that had been collected through interviews with 2 speakers as primary data and using previous research as secondary data. The conclusion of this study is that the role of the fanbase in the form of love for its idols forms a picture of activity towards a particular community. The role of the K-Pop idol fanbase blackpink is a result of the meaning arising from their experience in following updates about their idols on Instagram social media. Keywords : Fanbase, Instagram, K-Pop, Blackpink Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang semakin maju saat ini, membuat penyebaran budaya ikut meluas. K-Pop menjadi salah satu budaya popular, salah satunya grup girl band blackpink yang sangat digandrungi ternyata tidak hanya memunculkan euforia tapi juga membentuk komunitas atau fanbase. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dan jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dengan pendekatan kualitatif dengan metode pengumpulan data kualitatif yaitu wawancara dan dokumentasi. Penelitian dilakukan dengan menganalisis data yang telah dikumpulkan melalui wawancara dengan 2 orang narasumber sebagai data primernya dan menggunakan penelitian terdahulu sebagai data sekunder. Kesimpulan dari penelitian ini adalah peran fanbase atas bentuk kecintaan terhadap idolanya membentuk gambaran aktivitas terhadap suatu komunitas tertentu. Peran fanbase idol K-Pop blackpink merupakan akibat dari pemaknaan yang timbul dari pengalaman mereka dalam mengikuti update tentang idola mereka di media sosial Instagram. Kata Kunci : Fanbase, Instagram, K-Pop, Blackpink
Actions (login required)
![]() |
View Item |