PERANCANGAN VISUAL BRAND IDENTITY UMKM NASI LEMAK 25

PANGESTU, ADITYA IHZA (2025) PERANCANGAN VISUAL BRAND IDENTITY UMKM NASI LEMAK 25. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (403kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (88kB)
[img] Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (525kB)
[img] Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (118kB)
[img] Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (28kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (123kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Nasi Lemak 25 is a culinary venture in South Jakarta inspired by personal experiences and memories of nasi lemak from Singapore and Batam. The scarce availability of nasi lemak in Jakarta is the main reason why Ms. Fani opened Nasi Lemak. According to Cahaya (2019) nasi lemak, one of the most sought-after specialties of the neighboring country at the 2019 Malaysia Charity Bazaar event. The desire to increase the brand image of Nasi Lemak 25 and the lack of Brand Identity are the main problems of Nasi Lemak 25 in developing, this potential must be packaged with an appropriate visual strategy in order to strengthen the branding of UMKM Nasi Lemak 25. Nasi Lemak 25 has loyal customers, but this business does not yet have a visual identity that reflects the value of its products. A visual identity with a strong value base is needed to create a positive perception in the minds of consumers, differentiate products from competitors, and increase competitiveness in the market. Nasi Lemak 25 Visual Brand Identity Design is a design that aims to build a new brand image for Nasi Lemak 25. This design includes logo design, GSM, and application of visual identity on various distribution media such as apron, packaging, business card, banner, and poster. The result of this design is a solution obtained from problem analysis, problem identification, idea development, work creation, and design adjustment with business needs to introduce Nasi Lemak 25. Keywords: Visual Brand Identity, Design Thinking, Branding Nasi Lemak 25 adalah sebuah usaha kuliner di Jakarta Selatan yang terinspirasi oleh pengalaman pribadi dan kenangan akan nasi lemak dari Singapura dan Batam. Langkanya ketersediaan Nasi Lemak di Jakarta menjadi alasan utama Ibu Fani Membuka kuliner Nasi Lemak. Menurut Cahaya (2019) nasi lemak, salah satu makanan khas Negeri Jiran paling banyak dicari di acara Malaysia Charity Bazaar 2019 . Keinginan naiknya citra brand Nasi Lemak 25 dan kurangnya Brand Identity menjadi masalah utama Nasi Lemak 25 dalam berkembang, Potensi ini harus dikemas dengan strategi visual yang appropriate agar dapat memperkuat branding UMKM Nasi Lemak 25. Nasi Lemak 25 memiliki pelanggan setia, tetapi usaha ini belum memiliki identitas visual yang mencerminkan value produknya. Identitas visual dengan basis value yang kuat diperlukan untuk menciptakan persepsi positif di benak konsumen, membedakan produk dari pesaing, dan meningkatkan daya saing di pasar. Perancangan Visual Brand Identity Nasi lemak 25 adalah perancangan yang bertujuan untuk membangun citra merek baru bagi Nasi Lemak 25. Perancangan ini mencakup perancangan logo, GSM, dan penerapan identitas visual pada berbagai media distribusi seperti apron, kemasan, Kartu Nama , banner, dan poster. Hasil dari perancangan ini merupakan solusi yang diperoleh dari analisis masalah, identifikasi masalah, pengembangan ide, pembuatan karya, dan penyesuaian perancangan dengan kebutuhan usaha untuk memperkenalkan Nasi lemak 25. Kata Kunci: Visual Brand Identity, Design Thinking, Branding

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FDSK/DKV. 25 019
NIM/NIDN Creators: 42320010027
Uncontrolled Keywords: Visual Brand Identity, Design Thinking, Branding
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 152 Sensory Perception, Movement, Emotions, Physiological Drives/Psikologi Fisiologis > 152.1 Sensory Perception/Persepsi Indera > 152.14 Visual Perception/Persepsi Visual
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.01-658.09 [Management of Enterprises of Specific Sizes, Scopes, Forms; Data Processing]/[Pengelolaan Usaha dengan Ukuran, Lingkup, Bentuk Tertentu; Pengolahan Data] > 658.02 Management of Enterprises of Specific Sizes and Scopes/Pengelolaan Usaha dengan Ukuran dan Lingkup Tertentu > 658.022 Small Enterprises/Usaha Kecil
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 12 Feb 2025 04:41
Last Modified: 12 Feb 2025 04:41
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/94145

Actions (login required)

View Item View Item