SAPUTRA, RIEZKY RAMADHIAN RINBI (2025) PENGARUH KOHESIVITAS KELOMPOK TERHADAP KINERJA TIM GAME ONLINE MOBILE LEGENDS: BANG BANG ( Survei Terhadap Grup Whatsapp Estelle Game Online Mobile Legends: BANG BANG ). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (498kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (78kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (208kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (211kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (60kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This research aims to investigate the effect of group cohesiveness on team performance in the online game Mobile Legends: Bang Bang. The main focus of this research is to analyze how the level of cohesiveness possessed by members of the Estelle WhatsApp group can influence their team's performance in winning matches. The variable that is the object of research involves Group Cohesiveness (X), which is defined as the level of attachment and solidarity between group members which influences interaction and collaboration in achieving common goals. In addition, Team Performance (Y) is defined as the results achieved by the team in completing tasks and achieving predetermined goals, which are influenced by various factors, including group dynamics and the effectiveness of communication between members. The methodology used was total sampling involving 92 respondents as research samples. Data was collected through distributing questionnaires and analyzed using the IBM SPSS 30 application. The results of the analysis showed a regression coefficient of 0.600, which means that every 0.6% increase in group cohesiveness value will contribute to an increase in team performance of 0.600. In addition, the correlation coefficient (R) value obtained was 0.590, indicating a moderate relationship between the group cohesiveness variable (X) and team performance (Y). The R Square (R²) value of 0.349 indicates that 34.9% of the variation in team performance can be explained by group cohesiveness, while 64.1% is influenced by other factors. These findings confirm that group cohesiveness has a significant positive influence on team performance, which shows that the better the cohesiveness in a group, the better the performance produced by the team. Keywords: Group Cohesiveness, Team Performance, Online Games, Mobile Legends: Bang Bang Penelitian ini bertujuan untuk mengukur sejauh mana pengaruh kohesivitas kelompok terhadap kinerja tim dalam permainan online Mobile Legends: Bang Bang. Fokus utama dari penelitian ini adalah menganalisis bagaimana tingkat kohesivitas yang dimiliki oleh anggota grup WhatsApp Estelle dapat memengaruhi kinerja tim mereka dalam memenangkan pertandingan. Variabel yang menjadi objek penelitian melibatkan Kohesivitas Kelompok (X), yang diartikan sebagai tingkat keterikatan dan solidaritas antar anggota kelompok yang mempengaruhi interaksi dan kolaborasi dalam mencapai tujuan bersama. Selain itu, Kinerja Tim (Y) diartikan sebagai hasil yang dicapai oleh tim dalam menyelesaikan tugas dan mencapai tujuan yang telah ditetapkan, yang dipengaruhi oleh berbagai faktor, termasuk dinamika kelompok dan efektivitas komunikasi antar anggota. Metodologi yang digunakan adalah total sampling dengan melibatkan 92 responden sebagai sampel penelitian. Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner dan dianalisis menggunakan aplikasi IBM SPSS 30. Hasil analisis menunjukkan koefisien regresi sebesar 0,600, yang berarti setiap peningkatan 0,6% dalam nilai kohesivitas kelompok akan berkontribusi pada peningkatan kinerja tim sebesar 0,600. Selain itu, nilai koefisien korelasi (R) yang diperoleh adalah 0,557, mengindikasikan adanya hubungan sedang antara variabel kohesivitas kelompok (X) dan kinerja tim (Y). Nilai R Square (R²) sebesar 0,349 menunjukkan bahwa 34,9% variasi dalam kinerja tim dapat dijelaskan oleh kohesivitas kelompok, sementara 64,1% dipengaruhi oleh faktor lain. Temuan ini menegaskan bahwa kohesivitas kelompok memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap kinerja tim, yang menunjukkan bahwa semakin baik kekompakan dalam sebuah kelompok, semakin baik pula kinerja yang dihasilkan oleh tim. Kata Kunci: Kohesivitas Kelompok, Kinerja Tim, Game Online, Mobile Legends:Bang Bang
Actions (login required)
![]() |
View Item |