NAIDA, ZANETHALIA (2024) PENGARUH TERPAAN PROGRAM ACARA TONIGHT SHOW DI NET TV TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI (Survei Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (21MB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (208kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (253kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (274kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (63kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (68kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (919kB) |
Abstract
The development of technology today has given rise to many media that can quickly provide information to the public, one of which is television. One program that functions to obtain and convey information to the wider community is the Tonight Show. This study uses the S-O-R (Stimulus-Organism-Response) Theory to examine the attitudes generated to understand the influence of the Tonight Show program. The S-O-R Theory assumes that media effects are specific reactions to specific stimuli. The specific stimulus in this study is the exposure to the Tonight Show program on NET TV, the organism is the 2023 batch of FIKOM UMB students, and the response is the fulfillment of information needs. This research is a quantitative explanatory study with a positivist paradigm using a survey method with a Likert scale questionnaire as the data collection instrument. The questionnaire was distributed to 182 respondents who met the established purposive sampling criteria. The results of the study show a correlation coefficient value of 0.882, indicating a very strong and positive relationship. The coefficient of determination is 77.6%, indicating that 77.6% of the variable of information needs fulfillment (Y) is influenced by the exposure to the Tonight Show program (X). The remaining 22.4% is influenced by other variables not discussed in this study. The dimension with the greatest influence, with the highest mean value, is the Duration and Attention dimension on variable X and the Brief Information Needs dimension on variable Y. The dimension with the least influence, with the lowest mean value, is the Frequency dimension on variable X and the Routine Information Needs dimension on variable Y. Perkembangan teknologi pada saat ini melahirkan banyak media media yang dapat menyajikan sebuah informasi secara cepat kepada Masyarakat salah satunya yaitu televisi. Salah satu program acara yang berfungsi sebagai mendapatkan informasi dan menyampaikannya ke masyarakat luas ialah program acara Tonight Show. Dalam penelitian ini menggunakan Teori S-O-R (Stimulus-Organism- Response) untuk meneliti sikap yang dihasilkan untuk dapat mengetahui pengaruh dari program acara Tonight Show. Teori S-O-R berasumsi bahwa efek media yang ditimbulkan merupakan reaksi khusus terhadap stimulus khusus. Stimulus khusus dalam penelitian ini adalah terpaan program acara Tonight Show di net tv, Organism mahasiswa FIKOM UMB angkatan 2023, dengan Response pemenuhan kebutuhan informasi. Penelitian ini merupakan penelitian dengan pendekatan kuantitatif eksplanatif dengan paradigma positivisme metode survei dengan penyebaran kuesioner berskala likert sebagai instrumen penelitian data kepada 182 responden yang memenuhi kriteria purposive sampling yang ditetapkan. Hasil penelitian yaitu nilai koefisien korelasi sebesar 0,882 yang menunjukkan hubungan positif yang sangat kuat dan bersifat searah. Koefisien Determinasi diperoleh angka 77,6% yang menunjukkan 77,6% variabel pemenuhan kebutuhan informasi (Y) dipengaruhi oleh terpaan program acara Tonight Show(X). Sedangkan sisanya sebesar 22,4% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dibahas dalam penelitian ini. Dimensi dengan pengaruh besar dengan nilai mean tertinggi adalah dimensi Durasi dan Atensi pada variabel X dan dimensi Kebutuhan Informasi Sekilas pada variabel Y, sedangkan dimensi dengan pengaruh rendah dengan nilai mean terendah adalah dimensi Frekuensi pada variabel X, dan dimensi Kebutuhan Informasi Rutin pada variabel Y.
Actions (login required)
![]() |
View Item |