SHIDDIQ, DHAFIN NUR (2024) PENGARUH PERCAKAPAN KOMUNIKASI VIRTUAL GAME VALORANT TERHADAP KOHESIVITAS KELOMPOK PADA GENERASI Z DI KOMUNITAS VALORANT INDONESIA COMMUNITY. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (444kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (282kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (297kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (384kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (134kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (444kB) |
Abstract
This study aims to analyze the impact of virtual communication in the game Valorant on group cohesi veness among Generation Z members of the Valorant Indonesia Community (VIC). The variables investigated include virtual communication as the independent variable and group cohesiveness as the dependent variable. Virtual communication is defined as interactions through digital media that allow players to communicate during gameplay, while group cohesiveness refers to the social bonds and cooperation among group members. The study involved 100 respondents who are members of the VIC, selected using random sampling techniques with the Slovin formula to determine sample size. Data were collected through an online questionnaire and analyzed using simple linear regression to test the relationship between the independent and dependent variables, as well as t-tests and F-tests to assess the significance of the relationships. The results indicate that virtual communication has a significant impact on group cohesiveness, with an F-value of 280.701 and a t-value of 16.754. The coefficient of determination of 74.1% shows that a substantial portion of the variation in group cohesiveness can be explained by virtual communication. The conclusion of this study is that virtual communication occurring in the online game Valorant significantly contributes to strengthening group cohesiveness among Generation Z, making interactions through digital media a crucial factor in enhancing social relationships and cooperation within the gaming community Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh percakapan komunikasi virtual dalam game Valorant terhadap kohesivitas kelompok pada Generasi Z di komunitas Valorant Indonesia Community (VIC). Variabel yang diteliti terdiri dari percakapan komunikasi virtual sebagai variabel independen dan kohesivitas kelompok sebagai variabel dependen. Komunikasi virtual didefinisikan sebagai interaksi melalui media digital yang memungkinkan pemain berkomunikasi selama permainan, sementara kohesivitas kelompok mengacu pada ikatan sosial dan kerja sama antar anggota kelompok. Penelitian ini melibatkan 100 responden yang merupakan anggota komunitas VIC, yang dipilih menggunakan teknik random sampling dengan metode Slovin untuk menentukan ukuran sampel. Data dikumpulkan melalui kuesioner yang disebarkan secara online dan dianalisis menggunakan metode regresi linier sederhana untuk menguji hubungan antara variabel independen dan dependen, serta uji t dan uji F untuk melihat signifikansi hubungan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa percakapan komunikasi virtual memiliki pengaruh signifikan terhadap kohesivitas kelompok, dengan nilai F-hitung sebesar 280.701 dan t-hitung sebesar 16.754. Koefisien determinasi sebesar 74.1% menunjukkan bahwa sebagian besar variasi dalam kohesivitas kelompok dapat dijelaskan oleh percakapan komunikasi virtual. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa komunikasi virtual yang terjadi dalam game online Valorant berkontribusi secara signifikan dalam memperkuat kohesivitas kelompok pada Generasi Z, sehingga interaksi melalui media digital menjadi faktor penting dalam mempererat hubungan sosial dan kerja sama di dalam komunitas game.
Actions (login required)
View Item |