AKTUALISASI DIRI MAHASISWA DIGITAL KOMUNIKASI ANGKATAN 2019 UNIVERSITAS MERCU BUANA MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM

ANISSA, WINDI NOFTRI (2024) AKTUALISASI DIRI MAHASISWA DIGITAL KOMUNIKASI ANGKATAN 2019 UNIVERSITAS MERCU BUANA MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (471kB) | Preview
[img] Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (258kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (66kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (396kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (79kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (362kB)

Abstract

ABSTRACT Self-actualization is defined as a person's need to develop, utilize their potential, talents, and abilities as a means of self-actualization. Self-actualization is the peak of maturity of one's maturity. It is characterized by the growth of self-awareness with all its potential. The end result of self-actualization is the revelation of a person's hidden or covert condition, which one day will inevitably become a marker or characteristic to distinguish oneself from others. The purpose of this study is to find out how digital Communication students of Universitas Mercu Buana actualize themselves through Instagram. In this study, the theory used, namely the theory of Abraham Maslow, explains that there are several needs that must be met before meeting the needs of self-actualization, such as physiological needs, security needs, social needs and the need for rewards. This research uses qualitative methods, uses the paradigm of postpositivism with data collection through an in-depth interview process and uses data validity, namely tringulation of data sources. Self-actualization carried out by digital communication students through social media is not achieved so well. Not all informants are able to achieve self-actualization, out of six informants only one managed to self-actualize through Instagram social media. Based on the characteristics of social media of all informants, dormants are good enough to meet the characteristics of social media. Informants can understand and use the features and advantages provided by social media. ABSTRAK Aktualisasi diri diartikan sebagai kebutuhan seseorang untuk mengembangkan, memanfaatkan potensi, bakat, dan kemampuan yang dimiliki sebagai sarana aktualisasi diri. Aktualisasi diri merupakan puncak kedewasaan dari kedewasaan seseorang. Hal ini ditandai dengan tumbuhnya kesadaran diri dengan segala potensinya. Hasil akhir dari aktualisasi diri adalah terungkapnya kondisi tersembunyi atau terselubung seseorang, yang suatu saat pasti akan menjadi penanda atau ciri untukmembedakan diri dengan orang lain. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana mahasiswa digital Komunikasi Universitas Mercu Buana mengaktualisasikan diri melalui Instagram. Dalam penelitian ini, teori yang digunakan yaitu teori Abraham Maslow menjelaskan ada beberapa kebutuhan yang harus dipenuhi sebelum memenuhi kebutuhan aktualisasi diri, seperti kebutuhan fisiologis, kebutuhan keamanan, kebutuhan sosial dan kebutuhan akan penghargaan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, menggunakan paradigma postpositivisme dengan pengumpulan data melalui proses wawancara mendalam dan menggunakan keabsahan data yaitu tringulasi sumber data. Aktualisasi diri yang dilakukan oleh mahasiswa digital komunikasi melalui media sosial tidak tercapai begitu baik. Tidak semua informan mampu mencapai aktualisasi diri, dari enam informan hanya satu yang berhasil untuk mengaktualisasikan diri melalui media sosial instagram. Berdasarkan karakteristik media sosil semua informan , indorman sudah cukup baik memenuhi karakteristik bersosial media. Informan dapat memahami dan menggunakan fitur-fitur dan kelebihan yang diberikan oleh media sosial.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/KD. 24 023
NIM/NIDN Creators: 44519010044
Uncontrolled Keywords: Aktualisasi Diri, Mahasiswa Digital Komunikasi, Instagram
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 384 Communications Telemunications/Komunikasi Telekomunikasi > 384.3 Computer Communication/Komunikasi Komputer
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Komunikasi Digital
Depositing User: AFIFAH SALMA RAMADINA
Date Deposited: 24 Sep 2024 04:12
Last Modified: 24 Sep 2024 04:12
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91733

Actions (login required)

View Item View Item