YUNITASARI, VIVI (2021) PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA PUBLIKASI DAN PROMOSI PERUSAHAAN MONEY CHANGER SMARTDEAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER VIVI YUNITASARI.pdf Download (292kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (85kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (397kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (587kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (100kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (75kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (389kB) |
Abstract
In the current digital era, the existence of technology continues to develop rapidly, and experiences changes in communication activities. These things require public relations practitioners in every activity to take advantage of various channels in communication media, one of them is social media that is an internet-based media (online). From a communication perspective, social media plays a role in shaping the publicity and imaging of individuals or institutions. With the current advances in information technology, social media management done by companies to achieve a goal is something that needs to consider between the processes and the results obtained. Cutlip and the Center stated that there are 4stages of planning a public relations program to achieve the goals, namely Research - Listening, Planning - Decision, Communication - Action, and Evaluation. This study uses a qualitative method with the descriptive approach to dig deeper into the management of social media used by SmartDeal money changer company in its publications and corporate promotion efforts. Moreover, social media is the only media used by SmartDeal money changer company for its publication and promotion activities. The absence of reviews on the company's social media management resulted in no in-depth evaluation of management, so this phenomenon is interesting to research. From the results, the researcher found that the SmartDeal money changer company only done 3 out of 4 public relations processes. The absence of the evaluation process due to a lack of human resources causes the use of corporate social media to be less optimal and seems monotonous. The researcher suggests that the SmartDeal money changer company requires creative and active human resources who are only in charge of managing the company's social media from the start to the evaluation stage. Keywords: Public Relations,Management, Social Media, Money Changer. Dalam era digital saat ini keberadaan teknologi terus berkembang pesat dan mengalami perubahan dalam kegiatan komunikasi. Hal tersebut menuntut praktisi public relations dalam setiap aktivitasnya untuk memanfaatkan berbagai saluran dalam media komunikasi, salah satunya adalah media sosial yang merupakan media berbasis internet (online). Dari perspektif komunikasi, media sosial berperan sebagai pembentuk publisitas dan pencitraan individu atau lembaga. Dengan adanya kemajuan teknologi informasi saat ini maka pengelolaan media sosial yang dilakukan perusahaan untuk mencapai suatu tujuan merupakan hal yang perlu diperhatikan prosesnya serta hasil yang diperoleh. Cutlip dan Center menyatakan ada 4 tahap perencanaan program public relations untuk mencapai tujuan yaitu Research – Listening, Planning – Decision, Communication – Action dan Evaluation. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, untuk menggali lebih dalam pengelolaan media sosial yang digunakan oleh perusahaan money changer SmartDeal dalam upaya publikasi dan promosi perusahaan. Apalagi, media sosial merupakan satu-satunya media yang digunakan oleh perusahaan money changer SmartDeal untuk kegiatan publikasi dan promosi perusahaan dan tidak adanya ulasan mengenai pengelolaan media sosial perusahaan yang menyebabkan tidak adanya evaluasi mendalam terhadap pengelolaan jadi fenomena ini menarik untuk diteliti. Dari hasil penelitian, peneliti menemukan bahwa perusahaan money changer SmartDeal hanya melakukan 3 proses dari 4 proses public relations. Tidak adanya proses evaluasi dikarenakan kurangnya SDM menyebabkan penggunaan media sosial perusahaan tidak maksimal dan terkesan monoton. Saran dari peneliti adalah perusahaan money changer SmartDeal memerlukan SDM yang kreatif dan aktif serta hanya bertugas untuk benar-benar mengelola media sosial perusahaan dari awal hingga tahap evaluasi. Kata Kunci : Public Relations, Media Sosial, Money Changer.
Actions (login required)
View Item |