ARIATI, KURNIA (2024) MAKNA PESAN KASIH SAYANG DALAM IKLAN CADBURY POPHEART VERSI "TUNJUKKAN ISI HATIMU" 2023. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (9MB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (237kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (306kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (410kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (342kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (473kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (306kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) |
Abstract
Affection is a feeling that drives a person to care for, pay attention to, and love others. Affection is one of the fundamental human traits that can be expressed in various ways, such as giving gifts, providing support and attention, and showing affection through words and good behavior. The purpose of this study is to identify the signs of affectionate messages and to analyze the meaning of affectionate messages in the Cadbury Popheart advertisement version “Show Your Heart.” This research uses Roland Barthes' semiotic theory, aiming to identify and analyze the signs of the affectionate message in the Cadbury Popheart advertisement version “Show Your Heart.” The research method used in this study is the semiotic analysis method using Roland Barthes' semiotic model, with denotative and connotative meaning. The paradigm in this study is the constructivist paradigm. This study uses units of analysis with verbal and non-verbal message signs in the Cadbury Popheart advertisement version “Show Your Heart.” The results of this study found visual signs such as the color pink, happy facial expressions, a purple heart symbol, and interaction scenes like giving chocolate gifts. The connotative meaning of the signs enriches the message of affection by adding a deep emotional nuance, such as feelings of love, tenderness, warmth, attention, and togetherness between the man and woman in the Cadbury chocolate advertisement. Keywords: Affection, Semiotics, Roland Barthes, Message, Advertisement Kasih sayang adalah rasa perasaan yang mendorong seseorang untuk peduli, memperhatikan, dan mengasihi orang lain. Kasih sayang merupakan salah satu sifat dasar manusia yang dapat diekspresikan melalui berbagai cara seperti memberikan hadiah, memberikan dukungan dan perhatian, serta menunjukkan rasa sayang melalui kata-kata dan perilaku yang baik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi tanda-tanda pesan kasih sayang dan juga untuk menganalisis makna pesan kasih sayang dalam iklan Cadbury Popheart versi “Tunjukkan Isi Hatimu” Penilitian ini menggunakan teori semiotika Roland Barthes yang bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis tanda makna pesan kasih sayang dalam iklan Cadbury Popheart versi “Tunjukkan Isi Hatimu”. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode analisis semiotika dengan menggunakan model semiotika Roland Barthes, dengan pemaknaan denotasi dan konotasi. Paradigma pada penelitian ini adalah paradigma konstruktivis. Penelitian ini menggunakan unit analisis dengan tanda-tanda pesan verbal dan non verbal dalam iklan Cadbury Popheart versi “Tunjukkan Isi Hatimu”. Hasil dari penelitian ini ditemukan tanda-tanda visual warna merah muda, ekspresi wajah bahagia, simbol hati berwarna ungu dan adegan interaksi seperti pemberian hadiah cokelat serta makna konotasi dari tanda yang ada memperkaya makna pesan asih sayang dengan menambahkan nuansa emosional yang mendalam, seperti perasaan cinta, kelembutan, kehangatan, perhatian serta kebersamaan diantara pria dan wanita yang ada di dalam iklan cokelat Cadbury. Kata Kunci: Semiotika, Roland Barthes, Pesan, Iklan
Actions (login required)
View Item |