SYAFIAH, AZHARY AL (2024) INSTAGRAM SEBAGAI ALAT PERSONAL BRANDING PUAN MAHARANI DALAM MEMBENTUK CITRA DIRI (Analisis Semiotika Roland Barthes pada akun @puanmaharaniri). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (416kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (34kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (369kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (232kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (86kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (599kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (131kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (217kB) |
Abstract
Personal branding is an individual's effort to build, manage, and promote their self-image as a unique brand known to others. It involves the development of a consistent identity, clear messages, and values to be emphasized, with a profound understanding of oneself, uniqueness, and individual goals. This research aims to explore the signs related to the personal branding formed by Puan Maharani on the Instagram social media platform, the meaning of Puan Maharani in shaping her image through Instagram, and the myths surrounding the role of women in Puan Maharani's Instagram-based personal branding. To support this research, five relevant previous studies in the field of communication were examined. The theories used include communication, new media, social media, Instagram, personal branding, and semiotics. The research employed Roland Barthes' semiotic analysis on the Instagram account @puanmaharaniri. Puan Maharani was chosen as the subject of the study because she utilizes the Instagram social media platform to shape her image in personal branding. The study analyzed various posts on the @puanmaharaniri account over a period of 7 months from January to July 2023. The results indicate that Puan Maharani packages her image as positively and uniquely as possible, incorporating her distinctive traits. This strategic personal branding approach is aimed at gaining public acceptance. Furthermore, the research reveals the connotative meaning and semiotic myths associated with Puan Maharani's image as a career woman and politician on Instagram. This study contributes academically and practically by enriching academic literature and providing better guidance for public relations practitioners and students in understanding and implementing personal branding in the field of public relations. Keywords : Semiotics, Personal Branding, Puan Maharani, Roland Barthes, Instagram Personal Branding adalah usaha individu untuk membangun, mengelola, dan mempromosikan citra diri sebagai merek unik yang dikenal oleh orang lain. Ini melibatkan pengembangan identitas konsisten, pesan yang jelas, dan nilai-nilai yang ingin ditonjolkan, dengan pemahaman mendalam tentang diri sendiri, keunikan, dan tujuan individu. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tanda terkait personal branding yang dibentuk oleh Puan Maharani dalam media sosial Instagram, makna dari Puan Maharani dalam membentuk citra dirinya melalui media sosial Instagram, dan mitos pada peran perempuan dari personal branding Puan Maharani di Instagram. Untuk mendukung penelitian ini, terdapat lima penelitian terdahulu dengan topik pada bidang komunikasi yang relevan. Untuk teori-teori yang digunakan seperti komunikasi, media baru, media sosial, instagram, personal branding, dan semiotika. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan analisis semiotika Roland Barthes pada akun Instagram @puanmaharaniri. Peneliti memilih Puan Maharani sebagai objek penelitian karena ia menggunakan media sosial Instagram untuk membentuk citra dirinya dalam personal branding. Penelitian ini memberikan beberapa postingan berupa aktivitas pada akun @puanmaharaniri dengan periodisasi selama 7 bulan dari Januari hingga Juli 2023. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Puan Maharani mengemas citra dirinya dengan sepositif mungkin dan unik dengan ciri khasnya agar strategi personal branding yang digunakan untuk membangun citra positif di hadapan publik diterima oleh masyarakat. Selain itu, penelitian ini juga mengungkapkan makna konotatif dan mitos semiotika dari citra Puan Maharani sebagai wanita karir dan politisi di Instagram. Penelitian ini memiliki manfaat akademis dan praktis dalam memperkaya literatur akademis dan memberikan panduan yang lebih baik bagi praktisi dan mahasiswa humas dalam memahami dan menerapkan personal branding dalam bidang humas. Kata Kunci : Semiotika, Personal Branding, Puan Maharani, Roland Barthes, Instagram
Actions (login required)
View Item |