FASHA, MUHAMMAD ANDRICKO RIZKY (2024) ANALISIS RESEPSI PENONTON PADA KONTEN REVIEW APPLE IPHONE PADA CHANNEL YOUTUBE "GADGETIN". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (556kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (114kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (338kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (419kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (81kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) |
Abstract
This research aims to determine the audience's meaning of the Apple iPhone review message on the GadgetIn YouTube channel. This research uses the acceptance analysis research method proposed by Stuart Hall which places informants in dominant, negotiating and oppositional positions. This research uses a descriptive qualitative approach. The paradigm used is the constructivism paradigm. Data collection in this study used in-depth interview techniques with 7 informants according to the criteria determined by the researcher. This research uses triangulation of data sources. The research results showed that there were informants who were in dominant, negotiating and opposition positions. It can be seen that the dominant position of hegemony is the most superior, meaning that audiences who are in a dominant position can fully accept that in the Apple iPhone review content broadcast there is indeed a comparison review of the Apple iPhone in it. Providing a review by GadgetIn succeeded in providing information on specifications, advantages and disadvantages, and testimonials regarding the Apple iPhone. The negotiation position shown by the audience is that they accept the review content, but there are personal opinions regarding individual preferences, explanations of product deficiencies, product deficiencies vary according to individual needs. In an oppositional position, the audience rejects what is constructed, that the explanation of the camera specifications is not detailed enough and is not individual for each iPhone camera. Keywords: Reception Analysis, YouTube, Content Review Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemaknaan penonton terhadap pesan review Apple iPhone dalam channel YouTube GadgetIn. Pada penelitian ini menggunakan metode penelitian analisis resepsi yang dikemukakan oleh Stuart Hall yang menempatkan informan pada posisi dominan, negosiasi, dan oposisi. Pada penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif. Paradigma yang digunakan merupakan paradigma konstruktivisme. Pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan teknik wawancara mendalam dengan 7 informan sesuai dengan kriteria yang sudah ditentukan oleh peneliti. Penelitian ini menggunakan triangulasi sumber data. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat informan yang berada pada posisi dominan, negosiasi, dan oposisi. Terlihat bahwa posisi dominan hegemoni yang paling unggul, artinya khalayak yang berada pada posisi dominan bisa menerima seutuhnya bahwa dalam tayangan konten review Apple Iphone memang mengangkat mengenai ulasan perbandingan Apple Iphone di dalamnya. Pemberian review oleh GadgetIn berhasil memberikan informasi spesifikasi, keunggulan dan kekurangan, dan testimoni, terkait Apple Iphone. Posisi negosiasi ditunjukkan khalayak bahwa menerima konten review, tetapi terdapat pendapat pribadi mengenai preferensi individu, penjelasan kekurangan produk, kekurangan produk bervariasi sesuai dengan kebutuhan individu. Dalam posisi oposisi khalayak menolak apa yang dikonstruksikan, bahwa penjelasan spesifikasi kamera tidak cukup rinci dan tidak individual untuk setiap kamera iPhone. Kata Kunci: Analisis Resepsi, YouTube, Konten Review
Actions (login required)
View Item |