OPTIMALISASI KOMUNIKASI INTERNAL DALAM MENINGKATKAN KINERJA KARYAWAN DI DINAS PARIWISATA KOTA TANGERANG SELATAN

ARISTAWIDYA, ANNISA (2024) OPTIMALISASI KOMUNIKASI INTERNAL DALAM MENINGKATKAN KINERJA KARYAWAN DI DINAS PARIWISATA KOTA TANGERANG SELATAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (357kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (53kB)
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (158kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (64kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (399kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (94kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (53kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (550kB)

Abstract

Optimal internal communication is certainly a hope for many companies, both private and government, but in fact optimizing internal communication is not as easy as imagined, so efforts need to be made that can at least support the process of optimizing internal communication. The purpose of this research is to determine the process of optimizing internal communication in improving employee performance at the South Tangerang City Tourism Office. To support this research, the theories used are organizational communication, internal communication which includes vertical communication, horizontal communication and diagonal communication, performance and its concepts, leadership style and employees. This research uses a qualitative descriptive method with a case study focus. The data obtained in this research has two categories, namely Primary Data and Secondary Data. Primary data in this research was obtained by means of nonparticipatory observation and interviews, while secondary data in this research was obtained through literature study. This research focuses on how to optimize internal communication implemented in the South Tangerang City Tourism Office, as well as the application of vertical communication and horizontal communication within its internal scope. Referring to the results of research that has been carried out, it turns out that internal communication at the South Tangerang City Tourism Office is not yet fully optimal. There are several obstacles and obstacles that often occur, including the high level of miscommunication between fields and the impact of internal conflict on employee work stamina. Therefore, several efforts have been made to help optimize internal communication, including improving personal and professional work ethic, as well as increasing awareness of self-discipline. Keywords : Employee, Optimalize, Internal Communication Komunikasi internal yang optimal tentu menjadi harapan bagi banyak perusahaan, baik itu swasta maupun pemerintahan, namun nyatanya mengoptimalkan komunikasi internal tidak semudah yang dibayangkan, sehingga perlu dilakukan upaya-upaya yang setidaknya dapat mendukung proses pengoptimalan komunikasi internal. Tujuan dari dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui proses optimalisasi komunikasi internal dalam meningkatkan kinerja karyawan di Dinas Pariwisata Kota Tangerang Selatan. Untuk menunjang penelitian ini, terdapat 5 (lima) penelitian terdahulu dengan topik relevan. Untuk teori-teori yang digunakan meliputi komunikasi organisasi, komunikasi internal yang meliputi komunikasi vertikal, komunikasi horizontal, dan komunikasi diagonal, kinerja dan konsepnya, gaya kepemimpinan, dan karyawan. Penelitian ini menggunakan metode Deskriptif Kualitatif dengan fokus Studi Kasus. Data yang diperoleh dalam penelitian ini memiliki dua kategori, yaitu Data Primer dan Data Sekunder. Data Primer dalam penelitian ini diperoleh dengan cara observasi non-partisipatif dan wawancara, sedangkan Data Sekunder dalam penelitian ini diperoleh melalui studi kepustakaan. Penelitian ini berfokus pada bagaimana pengoptimalan komunikasi internal yang diterapkan di Dinas Pariwisata Kota Tangerang Selatan, serta penerapan komunikasi vertikal dan komunikasi horizontal dalam lingkup internalnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa komunikasi internal pada Dinas Pariwisata Kota Tangerang Selatan belum sepenuhnya optimal. Terdapat beberapa hambatan dan kendala yang kerap terjadi, yang di antaranya adalah tingginya Tingkat mis-komunikasi antarbidang dan berdampaknya konflik internal terhadap stamina kerja karyawan. Oleh karenanya, terdapat beberapa upaya yang dilakukan untuk membantu mengoptimalkan komunikasi internal, yang di antaranya adalah meningkatkan etos kerja secara personal dan profesional, serta meningkatkan kesadaran akan kedisiplinan diri. Kata Kunci : Karyawan, Optimalisasi, Komunikasi Internal

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 24 004
Call Number: SK/42/24/002
NIM/NIDN Creators: 44220010093
Uncontrolled Keywords: Karyawan, Optimalisasi, Komunikasi Internal
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 330 Economics/Ilmu Ekonomi > 331 Labor Economics/Ekonomi Perburuhan > 331.2 Conditions of Employment/Kondisi Buruh, Kondisi Pekerja, Kondisi Pegawai, Kondisi Karyawan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 15 Jan 2024 06:36
Last Modified: 15 Jan 2024 06:36
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/85378

Actions (login required)

View Item View Item