STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK SMK YADIKA DI PROVINSI BANTEN

RISDAWATI, RISDAWATI (2023) STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK SMK YADIKA DI PROVINSI BANTEN. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (398kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (24kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (150kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (101kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (685kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (20kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (122kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (860kB)

Abstract

The rise of pornography, student brawls, juvenile crime, drugs and promiscuity makes stakeholders in the world of education aware that they need a shield that is able to protect students from being dragged into the flow of bad attitudes, actions or actions. Therefore, character education is very important for students. In forming the character of students, a communication strategy is needed as an effort or plan that will be used to achieve the goals of character education that have been programmed by the education unit. In this research, the focus of the research is how the communication strategy implemented by Yadika Vocational High School in Banten Province forms the character of students. This study aims to determine the communication strategies used by schools in shaping the character of students. This study uses the Attribution theory introduced by Eritz Heider. The basic assumption of this theory is that the behavior of others and us is caused by motives, intentions, and characteristics by looking at each behavior. This research uses a qualitative research type. The paradigm in this study is the constructivist paradigm. The main subjects in this study were the three Heads of SMK Yadika in Banten Province. The research object to be examined is the communication strategy in the character building of students conducted by Yadika Vocational High School in Banten Province. In this research, the primary data is the result of interviews and the secondary data is journal documents. Triangulation is a data collection technique used in this study. Based on the results of research conducted at Yadika Vocational High School in Banten, Yadika Vocational High School in Banten made a communication strategy to achieve the goal, namely to build student character. Based on the theory of attribution through habituation activities carried out by the school, the character of students will be formed. Keywords: Communication strategy, organizational communication, character education Maraknya pornografi, tawuran pelajar, kriminalitas remaja, narkoba serta pergaulan bebas menyadarkan para pemangku kepentingan dalam dunia pendidikan merasa perlu adanya perisai yang mampu menjaga para pelajar agar tidak terseret dalam arus sikap, perbuatan ataupun tindakan yang tidak baik. Oleh karena itu, pendidikan karakter sangat penting bagi peserta didik. Dalam pembentukan karakter peserta didik, maka dibutuhkan strategi komunikasi sebagai upaya atau perencanaan yang akan digunakan untuk mencapai tujuan pendidikan karakter yang sudah diprogramkan oleh satuan pendidikan. Dalam penelitian ini yang menjadi fokus penelitian adalah bagaimana strategi komunikasi yang dilakukan oleh SMK Yadika di Provinsi Banten dalam membentuk karakter peserta didik. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui strategi komunikasi yang dilakukan oleh sekolah dalam membentuk karakter peserta didik. Penelitian ini menggunakan teori Atribusi yang dikenalkan oleh Eritz Heider. Asumsi dasar teori ini adalah perilaku orang lain dan kita disebabkan karena ada motif, maksud, dan karakteristik dengan melihat masing-masing perilakunya. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif. Paradigma dalam penelitian ini adalah paradigma konstruktivis. Adapun subjek utama dalam penelitian ini adalah tiga Kepala SMK Yadika di Provinsi Banten. Objek penelitian yang akan diteliti adalah strategi komunikasi dalam pembentukan karakter peserta didik yang dilakukan oleh SMK Yadika di Provinsi Banten. Dalam penelitian ini data primer adalah hasil wawancara dan data sekunder adalah dokumen-dokumen jurnal. Triangulasi merupakan teknik pengumpulan data yang dilakukan pada penelitian ini.. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan pada SMK Yadika di Banten, bahwa SMK Yadika di Banten membuat strategi komunikasi untuk mencapai tujuan yaitu untuk pembentukan karakter peserta didik. Berdasarkan teori atribusi melalui kegiatan pembiasaan yang dilakukan oleh sekolah maka akan terbentuk karakter peserta didik. Kata Kunci: Strategi komunikasi, komunikasi organisasi, pendidikan karakter.

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CD/552. 23 057
NIM/NIDN Creators: 55220110078
Uncontrolled Keywords: Strategi komunikasi, komunikasi organisasi, pendidikan karakter.
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 13 Nov 2023 03:41
Last Modified: 13 Nov 2023 03:41
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/84158

Actions (login required)

View Item View Item