UPAYA PEMBENTUKAN LITERASI MEDIA DIGITAL MELALUI PENDAMPINGAN ETIKA PENGGUNAAN PLATFORM TIKTOK UMKM HANAJAYA STORE (@Hanajayastore)

NURSAPUTERA, ADAM RIZKY (2023) UPAYA PEMBENTUKAN LITERASI MEDIA DIGITAL MELALUI PENDAMPINGAN ETIKA PENGGUNAAN PLATFORM TIKTOK UMKM HANAJAYA STORE (@Hanajayastore). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01 COVER.pdf

Download (546kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (110kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (447kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (489kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (490kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB VI)
08 BAB 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (108kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (198kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
10 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Digital Media Literacy is the ability to find, understand, evaluate, create, and communicate digital information in various formats from various sources presented via the internet (Rahayu et al., 2019). The Ethics of Using the TikTok Platform is a form of a way to use digital platforms wisely to avoid events that can occur, and harm users from hoaxes, cybercrime, scams, and hacking that can occur through new media. The progress of UMKM, in this case Hanajaya Store, should be in line with the growing technological developments. Therefore, the partner of our Final Project Caring for the Country (TA PN) is the Hanajaya Store UMKM @hanajaya store which has women's fashion products, the assistance of the ethics of using the TikTok platform aims to increase awareness and knowledge of what not to do on TikTok and what might happen if you violate it on TikTok Social Media. In addition to the Ethics of Using the TikTok Platform raised by the author, together with other PN TA members also raised interrelated topics including the use of promotional media and writing the content itself. There are several problems faced by partners, namely, UMKM players @ Hanajaya store already have an official TikTok media account but the presentation of the content displayed is not good enough and has not been consistent to attract the interest of the wider community to buy their products, after conducting socialization, observation and discussion directly with Mas Imam Taufik as the owner of @hanajaya store there are many shortcomings that we find in the existence of @hanajaya store on TikTok social media such as caption writing, hashtags, content ideas, content presentation and so on. After the Ethical assistance for using the TikTok platform, the hanajaya store MSMEs have a better understanding of what can be done and what cannot be done on the TikTok platform so that the hanajaya store SMEs can develop even better and not be subject to any more violations. Keywords: TikTok Platform Usage Ethics, UMKM, TikTok Social Media, Mentoring Literasi Media Digital adalah suatu kemampuan untuk menemukan, memahami, mengevaluasi, membuat, dan mengomunikasikan informasi digital dalam berbagai format dari berbagai sumber yang disajikan melalui internet (Rahayu et al., 2019). Etika Penggunaan Platform TikTok adalah bentuk dari sebuah cara untuk menggunakan Platform digital dengan bijak untuk menghindari kejadian-kejadian yang bisa terjadi, dan merugikan diri penggunanya dari mulai hoax, cybercrime, scam, dan hacking yang bisa terjadi melalui media baru. Kemajuan UMKM dalam hal ini Hanajaya Store sudah seharusnya disejalankan dengan perkembangan teknologi yang semakin berkembang. Maka dari itu Mitra dari Tugas Akhir Peduli Negeri (TA PN) kami ini adalah UMKM Hanajaya Store @hanajaya store yang memiliki produk-produk fashion Wanita, pendampingan etika penggunaan platform TikTok ini bertujuan untuk meningkatkan kewaspadaan dan pengetahuan apa saja yang tidak boleh dilakukan di TikTok ini dan apa saja yang mungkin saja bisa terjadi jika melanggar di Media Sosial TikTok. Selain Etika Penggunaan Platform TikTok yang diangkat oleh penulis, Bersama dengan anggota TA PN lain juga mengangkat topik yang saling berkaitan antara lain Pemanfaatan Media promosi dan Penulisan konten itu sendiri. Terdapat beberapa permasalahan yang dihadapi mitra yaitu, pelaku UMKM @Hanajaya store sudah memiliki akun resmi media TikTok namun penyajian konten yang ditampilkan belum cukup baik dan belum konsisten untuk menarik minat masyarakat luas untuk membeli produk mereka, setelah melakukan sosialisasi, observasi serta diskusi secara langsung Bersama Mas Imam Taufik selaku pemilik dari @hanajaya store terdapat banyak kekurangan yang kami temukan pada eksistensi @hanajaya store di media social TikTok seperti penulisan caption, hashtag, ide-ide konten, penyajian konten dan lain sebagainya. Setelah adanya pendampingan Etika penggunaan platform TikTok ini UMKM hanajaya store menjadi lebih paham lagi apa saja yang boleh dilakukan dan apa saja yang tidak boleh dilakukan di platform TikTok sehingga bisa mengembangkan UMKM hanajaya store menjadi lebih baik lagi dan tidak terkena pelanggaran lagi. Kata Kunci : Etika Penggunaan Platform TikTok, UMKM, Media Sosial TikTok, Pendampingan

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 23 207
Call Number: SK/42/23/105
NIM/NIDN Creators: 44219010127
Uncontrolled Keywords: Etika Penggunaan Platform TikTok, UMKM, Media Sosial TikTok, Pendampingan
Subjects: 600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 650.1-650.9 Standard Subdivisions of Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Subdivisi Standar Dari Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 659 Advertising and Public Relations/Periklanan, Reklame, Pariwara, Iklan, Sponsor, Humas, Hubungan Masyarakat > 659.2 Public Relations/Hubungan Masyarakat
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 11 Nov 2023 07:37
Last Modified: 11 Nov 2023 07:37
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/83111

Actions (login required)

View Item View Item