SYIFA, ANNISA MARSHALUNA (2023) ANALISIS RESEPSI FOLLOWERS PADA ISI PESAN AKUN ROLEPLAYER ARTHUR AKA @LEEJETNO DALAM MEMBENTUK KARAKTER VIRTUAL DI MEDIA SOSIAL TWITTER. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (482kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (110kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (258kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (656kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (431kB) |
Abstract
Twitter is a platform that is much loved and used by people from young to old. One phenomenon that is still popping up today is the Roleplayer Phenomenon. Roleplayer is a community that plays by acting as their Idol. Roleplay is usually done where someone uses the identity of an idol or their artist and follows their lifestyle on social media. Of course, this phenomenon has been carried out quite often from year to year and Twitter has become one of the most popular social media for the Roleplayer phenomenon. Usually, in the daily life of being a roleplayer, there will be a lot of content or tweets that he will make according to the character of the idol he plays.The literature review consists of five previous studies with 1 international journal. In this study there are theoretical studies consisting of communication, social media, twitter, reception theory, encodingdecoding theory, roleplayer, and virtual characters. This study uses the constructivism paradigm, with a qualitative approach and reception analysis methods. As for the subjects used, there were 5 informants who helped complete the data and became sources of information. Data collection techniques include primary data in the form of interviews and observations and secondary data including documentation.The results of the study show that the virtual characters built by @Leejetno tend to be found in dominant positions, while in the updated character content and interactions from the Twitter account @Leejetno, informants tend to be in various positions such as dominant, negotiation and opposition. This creates views of different meanings and information obtained from various sources. Keywords : Receptions, Roleplayer, Virtual Characters, Social Media, Twitter Twitter merupakan suatu platform yang memang banyak digemari dan digunakan oleh masyarakat dari kalangan muda hingga tua. Salah satu fenomena yang hingga sekarang masih bermunculan ialah Fenomena Roleplayer. Roleplayer merupakan suatu komunitas yang bermain dengan berperan sebagai Idol mereka. Roleplay biasanya dilakukan dimana seseorang tersebut menggunakan identitas seorang idol ataupun artis mereka dan mengikuti gaya hidupnya di media social. Fenomena tersebut tentunya sudah cukup sering dilakukan dari tahun ke tahun dan Twitter menjadi salah satu media social yang cukup diminati untuk fenomena Roleplayer tersebut. Biasanya, dalam keseharian menjadi seorang roleplayer akan banyak sekali konten ataupun tweets yang akan ia buat disesuaikan dengan karakter seorang idol yang ia perankan. Tinjauan pustaka terdiri dari lima penelitian terdahulu dengan 1 jurnal internasional. Dalam penelitian ini terdapat kajian teoritis yang terdiri dari komunikasi, media sosial, twitter, teori resepsi, teori encoding-decoding, roleplayer, dan karakter virtual. Penelitian ini menggunakan paradigma kontrutivisme, dengan pendekatan kualitatif dan metode analisis resepsi. Adapun subjek yang digunakan, terdapat 5 informan yang membantu melengkapi data dan menjadi sumber informasi. Teknik pengumpulan data meliputi data primer berupa wawancara dan observasi dan data sekunder meliputi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa karakter virtual yang dibangun oleh @Leejetno cenderung terdapat pada posisi dominant sedangkan pada konten update chara dan interaksi dari akun twitter @Leejetno informan cenderung dalam posisi yang bervariasi seperti dominan, negosiasi dan oposisi. Hal tersebut menciptakan pandangan dari pemaknaan yang berbeda-beda serta informasi yang didapatkan dari berbagai sumber. Kata kunci : Analisis Resepsi, Roleplayer, Karakter virtual, Media Sosial, Twitter
Actions (login required)
View Item |