IRYANAH, RENI (2020) PENERAPAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL PENGGUNA APLIKASI KENCAN ONLINE BADOO (Studi Kasus Remaja Di Indonesia). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Halaman Judul.pdf Download (495kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. Bab I.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
||
Text (BAB II)
3. Bab II.pdf Restricted to Registered users only Download (424kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab III.pdf Restricted to Registered users only Download (152kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab IV.pdf Restricted to Registered users only Download (672kB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab V.pdf Restricted to Registered users only Download (58kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (112kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (949kB) |
Abstract
The communication process that occurs in the Badoo application between users can chat personally and intensively. The communication process can be long or only brief depending on the compatibility between the parties. This is of course the existence of Social Penetration contained in the Badoo application which is to measure how deep a person's relationship is from the first to the end. The Social Penetration Process of several users varies widely. The research method in this research is descriptive qualitative with a case study approach. Constructivism paradigm because it believes that reality is not natural, but the result of construction. The research subjects were selected purposively based on four criteria until three informants were selected. Primary data is obtained from in-depth interviews with informants, then secondary data from screenshots on communication activities in the Badoo application and as complementary data using the results of library research. From the research conducted, it is known that the Social Penetration that occurs between Badoo users that the researchers managed to conclude there are 4 stages, the first is Orientation (Introduction), Exploration Exchange, Affective Exchange and the last is Stable Exchange. In the process of social penetration, which is carried out in communicating, each informant has a long process and time, this is influenced by the density of activities or differences in the characteristics possessed by the 4 informants. For informant 1 has 33 days while informant 2, 24 days. Informant 3, 17 Days. Informant 4, 44 Days. and the research results prove that informants 1 & 4 are looking for someone who is serious about this application while informants 2 & 3 are only for fun. Keywords: Interpersonal Communication, Social Penetration, New Media, Badoo Applications. Proses komunikasi yang terjadi dalam aplikasi Badoo antar pengguna bisa chating secara personal dan intensif. Proses berkomunikasibisa berlangsung lama maupun hanya sebentar bergantung pada kecocokan antar pihak. Hal ini tentu adanya Penetrasi Sosial yang terdapat di dalam aplikasi Badoo yang dimana untuk mengukur seberapa dalamnya hubungan seseorang pada saat pertama hingga akhir. Proses Penetrasi Sosial dari beberapa pengguna sangat beragam. Metode penelitian dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus. Paradigma konstruktivisme karena meyakini realitas bersifat tidak alamiah, melainkan hasil dari konstruksi. Subjek penelitian dipilih secara purposive berdasarkan empat kriteria hingga terpilih tiga informan. Data primer didapat dari wawancara mendalam kepada informan, kemudian data sekunder dari hasil foto screenshot pada aktivitas komunikasi dalam aplikasi Badoo dan sebagai data pelengkap menggunakan hasil riset kepustakaan. Dari penelitian yang dilakukan, diketahui bahwa Penetrsi Sosial yang tejadi antara pengguna Badoo yang berhasil peneliti simpulkan terdapat 4 tahapan yang pertama ialah Orientasi (Perkenalan), Pertukaran Penjajakan, Pertukaran Afektif dan terakhir ialah Pertukaran Stabil. Di dalam proses penetrasi Sosial yang dilakukan dalam berkomunikasi masing-masing informan memiliki proses dan waktu yang lama hal tersebut dipengaruhi oleh padatnya aktivitas atau perbedaan karakteristik yang dimiliki oleh ke 4 informan. Untuk informan 1 memiliki waktu selama 33 Hari sedangkan informan 2, 24 Hari. Informan 3, 17 Hari. Informan 4, 44 Hari. dan hasil penelitian membuktikan bahwa informan 1 & 4 mencari seseorang yang serius dalam aplikasi ini sedangkan informan 2&3 hanya untuk kesenangan semata. Kata Kunci : Komunikasi Interpersonal, Penetrasi Sosial, New Media, Aplikasi Badoo.
Actions (login required)
View Item |