FAISAL, IMAM (2020) PENGARUH KARAKTERISTIK DAN PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA PADA SISWA SMK DENGAN MOTIVASI BERWIRAUSAHA SEBAGAI VARIABEL MEDIASI (Studi Kasus SMK Global Informatika Kota Tangerang). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (399kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (603kB) |
||
Text (BAB II)
3. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (272kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (497kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (926kB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
The background of this research is the high unemployment rate in Indonesia and the biggest contributor to unemployment in Indonesia is vocational graduates, this study aims to determine the effect of entrepreneurship characteristics, knowledge and motivation on entrepreneurial interest both simultaneously and partially, with entrepreneurship motivation as a mediating variable. This type of research is causality using a quantitative approach. The study population was students of SMK Global Informatika. The sampling technique uses probability sampling method. The number of samples determined was 95 respondents. The data analysis method uses structural equation modeling with descriptive statistical tests, data validity and reliability tests and hypothesis testing using the SmartPLS Version 3.0 for Windows program. Based on the results of testing the coefficient of determination produces an R-Square value of 0.489 for motivation and 0.646 for entrepreneurship interest, this shows the influence of entrepreneurial characteristics and knowledge variables on entrepreneurial motivation by 48.9 percent, then the effect of characteristics, knowledge and motivation of entrepreneurship by 64.6 percent, while the remaining 51.1 percent and 35.4 percent are influenced by other factors not examined. The results of this study indicate that: (1) entrepreneurial characteristics and knowledge have a significant positive effect on entrepreneurial motivation; (2) the characteristics, knowledge and motivation of entrepreneurship have a significant positive effect directly on entrepreneurial interest; (3) If the characteristics and knowledge of entrepreneurship are mediated by entrepreneurial motivation variables, both of these variables have a partial effect of mediating entrepreneurial interest. Keywords: characteristics, knowledge, motivation, entrepreneurial interest. Indonesia dan penyumbang terbesar pengangguran di Indonesia adalah lulusan SMK, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh karakteristik, pengetahuan dan motivasi berwirausaha terhadap minat berwirausaha baik secara simultan maupun parsial, dengan motivasi berwirausaha sebagai variabel mediasi. Jenis penelitian yang digunakan adalah kausalitas dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian adalah siswa SMK Global Informatika. Teknik sampling menggunakan metode probability sampling. Jumlah sampel yang ditetapkan yaitu 95 responden. Metode analisis data menggunakan model persamaan struktural dengan uji statistik deskriptif, uji validitas dan reliabilitas data serta uji hipotesis menggunakan program SmartPLS Versi 3.0 for Windows. Berdasarkan hasil pengujian koefisien determinasi menghasilkan nilai RSquare masing-masing sebesar 0,489 untuk motivasi dan 0,646 untuk minat berwirausaha, hal ini menunjukkan pengaruh variabel karakteristik dan pengetahuan kewirausahaan terhadap motivasi berwirausaha sebesar 48,9 persen, kemudian pengaruh karakteristik, pengetahuan dan motivasi berwirausaha sebesar 64,6 persen, sedangkan sisanya sebesar 51,1 persen dan 35,4 persen dipengaruhi oleh faktor-faktor lain yang tidak diteliti. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) karakteristik dan pengetahuan kewirausahaan berpengaruh positif signifikan terhadap motivasi berwirausaha; (2) karakteristik, pengetahuan dan motivasi berwirausaha berpengaruh positif signifikan secara langsung terhadap minat berwirausaha; (3) Apabila karakteristik dan pengetahuan kewirausahaan dimediasi oleh variabel motivasi berwirausaha, kedua variabel tersebut memiliki efek parsial mediasi minat berwirausaha. Kata Kunci: karakteristik, pengetahuan, motivasi, minat berwirausaha.
Actions (login required)
View Item |