AZZAHRA, RAHMA FIDYA (2024) HUBUNGAN ANTARA KELEKATAN DENGAN KETERAMPILAN SOSIAL PADA REMAJA DI JABODETABEK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (303kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (109kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (182kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (218kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (208kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (47kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Adolescents are the most vulnerable group to violence among students, and poor social skills are identified as a significant contributing factor. Adolescents with low social skills tend to exhibit deviant behavior and have difficulty interacting with their environment. Adolescents with good social skills can foster positive interactions and strong relationships between parents and adolescents. This study aims to determine the empirical relationship between mother, father, and peer attachment with social skills in adolescents in Jabodetabek. This study used a quantitative approach with correlational techniques. Respondents in this study were 162 adolescents in Jabodetabek. The measuring instrument used on the attachment variable is IPPA-R (The Inventory of Parent and Peer Attachment Revision) by Armsden and Greenberg (1989) and social skills using the Social Skills Scale measuring instrument by Caldarella and Merrell (1997). The results of the analysis with correlation techniques showed that there was a relationship between maternal attachment with social skills with an R value of 0.282 (p, sig.0.000), paternal attachment with social skills with an R value of 0.288 (p, sig.0.000), and peer attachment with social skills with an R value of 0.459 (p, sig.0.000), so it can be concluded that there is a relationship between maternal, paternal, and peer attachment in adolescents in Jabodetabek. Remaja adalah kelompok yang paling rentan mengalami kekerasan di kalangan pelajar, dan keterampilan sosial yang buruk diidentifikasi sebagai penyebab yang signifikan. Remaja dengan keterampilan sosial yang rendah cenderung menunjukkan perilaku menyimpang dan mengalami kesulitan dalam berinteraksi dengan lingkungannya. Remaja dengan keterampilan sosial yang baik dapat menumbuhkan interaksi positif dan hubungan yang kuat antara orang tua dan anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan empiris antara kelekatan ibu, ayah, dan teman sebaya dengan keterampilan sosial pada remaja di Jabodetabek. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik korelasional. Responden pada penelitian ini sebanyak 162 remaja di Jabodetabek. Alat ukur yang digunakan pada variabel kelekatan adalah IPPA-R (The Inventory of Parent and Peer Attachment Revision) oleh Armsden dan Greenberg (1989) dan keterampilan sosial menggunakan alat ukur Social Skills Scale oleh Caldarella dan Merrell (1997). Hasil analisis dengan teknik korelasi menunjukkan terdapat hubungan antara kelekatan ibu dengan keterampilan sosial dengan nilai R sebesar 0,282 (p, sig.0,000), kelekatan ayah dengan keterampilan sosial dengan nilai R sebesar 0,288 (p, sig.0,000), dan kelekatan teman sebaya dengan keterampilan sosial dengan nilai R sebesar 0,459 (p, sig.0,000), sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara kelekatan ibu, ayah, dan teman sebaya pada remaja di Jabodetabek.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FP/PSI. 24 103 |
NIM/NIDN Creators: | 46120010072 |
Uncontrolled Keywords: | Kelekatan, Keterampilan Sosial, IPPA, Social Skills, Remaja |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.5 Psychology of Young People Twelve to Twenty/Psikologi Remaja |
Divisions: | Fakultas Psikologi > Psikologi |
Depositing User: | ANANDA NADIRA PUTRI |
Date Deposited: | 26 Sep 2024 08:04 |
Last Modified: | 26 Sep 2024 08:04 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91838 |
Actions (login required)
View Item |