PERANCANGAN BUKU AKTIVITAS PELAJARAN TRADISI & BUDAYA JAWA TENGAH

BUDIAWAN, RENDY (2024) PERANCANGAN BUKU AKTIVITAS PELAJARAN TRADISI & BUDAYA JAWA TENGAH. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01.Cover.pdf

Download (220kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02. BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (84kB)
[img] Text (BAB II)
03. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (420kB)
[img] Text (BAB III)
04. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (238kB)
[img] Text (BAB IV)
05. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
06. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (53kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (54kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08. Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

This study focuses on the design of a interactive book specifically tailored for expatriate students in international schools in Indonesia, with the goal of introducing and teaching the traditions and culture of Central Java. The book employs a rich visual approach with digital illustrations and interactive elements, such as flip-a-flap and sticker activities, to enhance students' reading interest and understanding of local cultural material. Testing of the book's design indicated that this approach effectively makes the learning process more engaging and enjoyable for students. Feedback from students and teachers shows that this book successfully facilitates the learning of Central Java's culture in an innovative and appealing way. Penelitian ini berfokus pada perancangan buku aktivitas pelajaran yang dirancang khusus untuk siswa ekspatriat di sekolah internasional di Indonesia, dengan tujuan memperkenalkan dan mengajarkan tradisi dan budaya Jawa Tengah. Buku ini menggunakan pendekatan visual yang kaya dengan ilustrasi digital dan elemen interaktif, seperti flip-a-flap dan aktivitas menempelkan gambar, untuk meningkatkan minat baca dan pemahaman siswa terhadap materi budaya lokal. Pengujian terhadap desain buku menunjukkan bahwa pendekatan ini efektif dalam membuat proses pembelajaran lebih menarik dan menyenangkan bagi siswa. Respon dari siswa dan guru menunjukkan bahwa buku ini berhasil memfasilitasi pembelajaran budaya Jawa Tengah dengan cara yang inovatif dan menarik.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FDSK/DKV. 24 080
NIM/NIDN Creators: 42319120009
Uncontrolled Keywords: Buku pendamping pelajaran, budaya Jawa Tengah, siswa ekspatriat, desain interaktif, ilustrasi digital.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.4 Bibliographies by Specific Characteristic/Bibliografi dan Katalog dengan Karakteristik Khusus
600 Technology/Teknologi > 600. Technology/Teknologi > 604 Technical Drawing/Menggambar Teknik, Hazardous Materials Technology/Teknologi Bahan Berbahaya, groups of people/Kelompok Masyarakat > 604.2 Technical Drawing/Menggambar Teknik > 604.24 Specific Drafting Procedures and Conventions/Prosedur dan Konvensi Perancangan Spesifik
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: ANANDA NADIRA PUTRI
Date Deposited: 20 Sep 2024 07:29
Last Modified: 20 Sep 2024 07:29
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91647

Actions (login required)

View Item View Item