NISBAN, IRFA AMALI (2024) STRATEGI PENANGANAN LOKASI RAWAN KECELAKAAN DI JALAN DR SUTOMO KOTA PEKALONGAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01.Cover.pdf Download (344kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02.Abstrak.pdf Download (88kB) |
|
Text (BAB I)
03.Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (139kB) |
|
Text (BAB II)
04.Bab2.pdf Restricted to Registered users only Download (493kB) |
|
Text (BAB III)
05.Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) |
|
Text (BAB IV)
06.Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB V)
07.Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (83kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08.Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (122kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09.Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Given the significant incidence of accidents in Indonesia, it is imperative that road safety be accorded paramount consideration in all planning facets pertaining to road construction. Apart from human error, non-compliance of road conditions with prescribed standards can lead to road accidents. Pekalongan City, situated in Central Java, is recognized as a significant hub of economic development. However, it has been categorized as having a relatively elevated incidence of accidents. Jalan Dr. Sutomo is a road that exhibits a high incidence of accidents. This study aims to conduct an analysis of the factors contributing to the high incidence of accidents in Pekalongan City. The evaluation will be based on existing road condition data. The approach employed is the Five Principles for Sustainable Safe Traffic System, which is structured within the framework of Whole System Design From SWOV. The present study involves the collection of primary data pertaining to various factors such as vehicle speed, road equipment or infrastructure, roadside hazards, existing road width, horizontal alignment and road vertical alignment. The present study employs secondary data collection methods, specifically utilizing LHR data and accident data pertaining to Jl. DR SUTOMO during the years 2019-2021. The information is analyzed to identify areas with a higher likelihood of accidents, and subsequently, tactics and management plans are formulated.. Keywords : Accident Prone Location, Jalan Dr. Sutomo, Traffic Accidents, Speed, Pekalongan City Mengingat tingginya insiden kecelakaan di Indonesia, keselamatan jalan harus menjadi pertimbangan utama dalam semua aspek perencanaan yang berkaitan dengan pembangunan jalan. Selain kesalahan manusia, ketidakpatuhan kondisi jalan dengan standar yang ditentukan dapat menyebabkan kecelakaan di jalan raya. Kota Pekalongan yang terletak di Jawa Tengah dikenal sebagai pusat perkembangan ekonomi yang signifikan. Namun, telah dikategorikan memiliki insiden kecelakaan yang relatif tinggi. Jalan Dr. Sutomo merupakan jalan yang rawan kecelakaan. Tujuan penelitian ini untuk melakukan analisis terhadap faktor-faktor penyebab tingginya angka kecelakaan di Kota Pekalongan. Evaluasi akan didasarkan pada data kondisi jalan yang ada. Pendekatan yang digunakan adalah Lima Prinsip Sistem Five Principles For Sustainable Safe Traffic System yang disusun dalam kerangka Whole System Design dari SWOV. Studi ini melibatkan pengumpulan data primer yang berkaitan dengan berbagai faktor seperti kecepatan kendaraan, peralatan atau infrastruktur jalan, bahaya sisi jalan, lebar jalan yang ada, alinyemen horizontal dan alinyemen vertikal jalan. Penelitian ini menggunakan metode pengumpulan data sekunder, khususnya data LHR dan data kecelakaan di Jl. DR SUTOMO selama tahun 2019-2021. Informasi tersebut dianalisis untuk mengidentifikasi area dengan kemungkinan kecelakaan yang lebih tinggi, dan selanjutnya, taktik dan rencana manajemen dirumuskan. Kata Kunci : Lokasi Rawan Kecelakaan, Jalan Dr. Sutomo, Kecelakaan Lalu Lintas, Kecepatan,Kota Pekalongan.
Actions (login required)
View Item |