NOPRYANI, RISCA BELLA (2024) ANALISIS KARAKTERISTIK DAN KEBUTUHAN PARKIR DI NEO SOHO MALL, SOHO PODOMOROCITY RESIDENCE, DAN OFFICE TOWER SOHO CAPITAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (427kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (183kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (419kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (121kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (178kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
This research aims to understand the parking circulation that includes the characteristics and parking needs within the integrated parking area for the combination of Neo Soho Mall, Soho Podomorocity apartments, and Soho Capital offices. Another objective is to determine the impact of vehicle traffic flow in and out from and to Jalan S. Parman, located in front of the area, by analyzing the road performance. The data required consist of primary data with surveys, secondary data from the area's management, and a quantitative descriptive analysis approach to analyze the parking characteristics against the SRP (Parking Building Ratio) needs in the Soho Podomorocity area using the Technical Guidelines for Parking Facility Management (BSLLAK 1998) and the Indonesian Road Capacity Manual (MKJI 1997) to analyze the performance of S. Parman Road in the section in front of the Soho Podomorocity area. The results of this study are that the average parking duration for cars and motorcycles is 5 hours with a parking turnover rate of 1 to 2 vehicles per parking space per day. Car parking peaks on Sundays from 15:00 - 15:59 with a parking index reaching 58%, estimated to be able to accommodate demand for up to 9 years ahead. Meanwhile, for motorcycles on Fridays from 14:00 - 14:59, the parking index reaches 94.6%, estimated not sufficient to meet parking demand in the next two years. From the road section analysis for Fridays and Mondays, the road service level or Level of Service (LOS) is classified as poor (E and F). On Monday afternoons, the road service level approaches a better classification (C and D). On Sundays, the road service level tends to be good in the morning (B and C), but declines to poor in the afternoon and evening (F). Side obstacles are classified as low (Low), indicating that the in and out vehicle activities from the Soho Podomorocity superblock area do not cause significant congestion on that road section. Keywords: Parking, Road Performance, Level of Service, Side Obstacles Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sirkulasi parkir yang mencakup karakteristik dan kebutuhan parkir pada area parkir terintegrasi untuk gabungan gedung Neo Soho Mall, apartemen Soho Podomorocity, dan perkantoran Soho Capital. Tujuan lainnya adalah mengetahui pengaruh arus lalu lintas keluar masuknya kendaraan dari dan ke Jalan S. Parman yang berada didepan kawasan dengan menganalisa kinerja jalan tersebut. Data yang diperlukan berupa data primer dengan survey, data sekunder dari pihak pengelola kawasan, dan pendekatan analisis deskriptif kuantitatif untuk menganalisa karakteristik parkir terhadap kebutuhan SRP di area Soho Podomorocity tersebut menggunakan Pedoman Teknis Penyelenggaraan Fasilitas Parkir (BSLLAK 1998) dan Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI 1997) untuk menganalisis kinerja jalan S. Parman pada ruas didepan kawasan Soho Podomorocity. Hasil penelitian ini adalah durasi rata-rata parkir mobil dan motor adalah 5 jam dengan tingkat pergantian parkir 1 hingga 2 kendaraan per tempat parkir per hari. Parkir untuk mobil mencapai puncaknya pada hari Minggu jam 15.00 - 15.59 dengan indeks parkir mencapai 58%, diperhitungkan mampu menampung permintaan hingga 9 tahun kedepan. Sementara itu, untuk motor pada hari Jumat jam 14.00 - 14.59 dengan indeks parkir mencapai 94,6%, diperhitungkan tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan parkir dalam dua tahun ke depan. Dilihat dari analisis ruas jalan untuk hari Jumat dan Senin tingkat pelayanan jalan atau Level of Service (LOS) tergolong buruk (E dan F). Senin siang tingkat pelayanan jalan mendekati klasifikasi yang lebih baik (C dan D). Pada hari Minggu, tingkat pelayanan jalan cenderung baik di pagi hari (B dan C), tetapi menurun menjadi buruk pada siang dan sore hari (F). Hambatan samping diklasifikasikan rendah (Low), yang menunjukkan bahwa aktivitas masuk dan keluar kendaraan dari kawasan superblok Soho Podomorocity tidak menyebabkan kemacetan yang signifikan di ruas jalan tersebut. Kata kunci: Parkir, Kinerja Jalan, Level of Service, Hambatan Samping
Actions (login required)
View Item |