SILALAHI, MARTA ADEBORA (2019) POLA KOMUNIKASI ORGANISASI BERBASIS APLIKASI MEDIA SOSIAL Studi Kasus Penggunaan WhatsApp sebagai Media Komunikasi Internal PT Bright Honey Lady. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 COVER.pdf Download (263kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (122kB) |
||
Text (BAB II)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (146kB) |
||
Text (BAB III)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (41kB) |
||
Text (BAB IV)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (25kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (82kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
TA Marta Adebora Silalahi - 44216110061 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (696kB) |
Abstract
Internal communication within the organization is considered important by groups or organizations that are concerned with the success of achieving organizational goals through coordination. As the times of internal communication within the organization are no longer always through meetings or face-to-face meetings which certainly takes time and energy. The existence of technology makes it easier for internal communication in organizations to take place anytime and from and anywhere. One of them is using an application-based communication media, the WhatsApp online chat application. The focus of this research is to find out how the communication patterns that are formed in organizational communication are carried out through communication media, namely WhatsApp online chat application, what kind of messages can be discussed in organizational communication activities through WhatsApp online chat communication media and who and who which is on the WhatsApp online chat application can be delivered. This research uses organizational communication theory, new media and communication patterns. With a qualitative approach, this research was conducted with an case study method. The subject of this research is PT Bright Honey Lady with key informants and informants. Data collection is done through in- depth interviews, field observations. But it also utilizes documents in the form of chats contained in the WhatsApp group in which there are photos, videos and other messages. The results showed that the communication patterns formed in organizational communication carried out through the WhatsApp online chat communication media communication were star communication patterns. Communication is not centered on one leader or there is no leader in the communication. Keywords:organizational communication, new media, whatsapp, communication patterns Komunikasi internal dalam organisasi dianggap penting oleh kelompok atau organisasi yang mementingkan kesuksesan mencapai tujuan organisasi melalui koordinasi. Seiring perkembangan zaman komunikasi internal dalam organisasi tidak lagi selalu melalui rapat, meeting, atau pertemuan tatap muka yang tentunya menyita waktu dan tenaga. Keberadaan teknologi membuat komunikasi internal di organisasi semakin mudah berlangsung kapanpun, dari dan dimana pun. Salah satunya, menggunakan media komunikasi berbasis aplikasi yaitu aplikasi WhatsApp. Fokus penelitian ini adalah mengetahui bagaimana pola komunikasi yang terbentuk pada komunikasi organisasi yaitu komunikasi intenral yang dilakukan melalui media komunikasi yaitu aplikasi WhatsApp, pesan yang seperti apa saja yang dapat dibahas dalam aktivitas komunikasi melalui media komunikasi aplikasi WhatsApp dan siapa saja dan kepada siapa pesan yang ada pada aplikasi chatting online WhatsApp dapat disampaikan . Penelitian ini menggunakan teori komunikasi organisasi, media baru (new media) dan pola komunikasi. Dengan pendekatan kualitatif, penelitian ini dilakukan dengan metode studi kasus. Subjek penelitian ini adalah PT Bright Honey Lady dengan informannya. Pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam, observasi, kajian dokumen dan hal lain yang mendukung penelitian seperti foto dan pesan pesan lainnya. Hasil penelitian menunjukan bahwa pola komunikasi yang terbentuk dalam komunikasi organisasi yang dilakukan melalui media komunikasi aplikasi chatting online WhatsApp adalah pola komunikasi bintang. Komunikasi tidak terpusat pada satu pemimpin atau tidak ada pemimpin dalam komunikasi tersebut. Kata Kunci: komunikasi organisasi, new media, whatsapp, pola komunikasi
Actions (login required)
View Item |