HAFIDZAH, SANTRI JAHROO (2022) PERANCANGAN BUKU ILUSTRASI MENGENAL PAHLAWAN INDONESIAKU DI UANG RUPIAH: EMISI 2000-2016. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (372kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (76kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (63kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (220kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (59kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (333kB) |
Abstract
The purpose of this research is to redesign the book " Mengenal Pahlawan Pada Mata Uang Negara Kesatuan Republik Indonesia " in the form of an illustration book that describes the struggle of 14 heroes on rupiah currency in the struggle for Indonesian independence. The design method uses a creative strategy with a target demographic of teenagers to young adults. This design is based on the basic principles of design. The visual concept used is an illustration made in accordance with the original or realistic form. The illustrations are made using digital techniques, the use of color is adjusted to the color of each rupiah banknote. The results of the design show that the delivery of historical material through illustrations that are not rigid can attract the interest of the younger generation. Kata Kunci: Book, Illustration, Hero, History Tujuan penelitian adalah merancang ulang buku “Mengenal Pahlawan Pada Mata Uang Negara Kesatuan Republik Indonesia” dalam bentuk buku ilustrasi yang menggambarkan perjuangan dari 14 pahlawan pada uang rupiah dalam memperjuangkan kemerdekaan Indonesia. Metode perancangan menggunakan strategi kreatif dengan target demografis kalangan muda, khususnya remaja. Perancangan ini dilandasi oleh prinsipprinsip dasar desain. Konsep visual yang digunakan adalah ilustrasi yang dibuat sesuai dengan bentuk aslinya atau realistis. Ilustrasi dibuat dengan menggunakan teknik digital, penggunaan warna disesuaikan dengan warna pada masing-masing uang rupiah. Hasil perancangan menunjukkan penyampaian materi sejarah melalui ilustrasi yang tidak kaku dapat menarik minat generasi muda. Kata Kunci: Buku, Ilustrasi, Pahlawan, Sejarah
Actions (login required)
View Item |