PERANCANGAN TAMAN BUDAYA SLEMAN (Proyek Site Kalurahan Pandowoharjo, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta)

ALDIKEN, HERMAWAN (2021) PERANCANGAN TAMAN BUDAYA SLEMAN (Proyek Site Kalurahan Pandowoharjo, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (406kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (155kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (554kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (132kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (136kB)

Abstract

Culture is a way of life that develops and is shared by a group of people, and is passed down from generation to generation. Culture is made up of many complex elements, including religious and political systems, customs, languages, tools, clothing, buildings, as well as works of art. as well as an inseparable part of human beings so that many people consider it inherited genetically. one can communicate with people of different cultures and adjust the differences between them, thereby proving that culture can be learned. Every cultural activities that develop and circulate must be monitored so that the development of culture itself does not deviate far from the previous values and norms prevailing in society. Therefore, in order to maintain this culture, the Sleman Regency Government tries to provide a creative forum as a means of developing a centralized and organized culture. that is a place that interprets the form of a past culture that has its own characteristics. In this case, a creative forum in question is the Sleman Cultural Park which is designed by considering all elements of the need for the form of development of cultural activities, and has high safety standards and also has its own energy processing system by not causing segmentation of the surrounding environment and implementing a spatial hierarchy. which identifies the architecture of traditional Javanese houses. Budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sekelompok orang, serta diwariskan dari generasi ke generasi. budaya terbentuk dari banyak unsur yang rumit, termasuk sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakas, pakaian, bangunan, dan juga karya seni. sebagaimana juga merupakan bagian yang tak terpisahkan dari diri manusia sehingga banyak orang menganggapnya diwariskan secara genetis. seseorang bisa berkomunikasi dengan orang-orang yang berbeda budaya dan menyesuaikan perbedaan-perbedaan diantara mereka, sehingga membuktikan bahwa budaya bisa dipelajari. Segala aktifitas kebudayaan yang berkembang dan beredar harus tetap terawasi agar perkembangan budaya itu sendiri tidak meyimpang jauh dari nilai-nilai dan norma-noma terdahulu yang berlaku dimasyarakat. untuk itu dalam rangka menjaga kebudayaan tersebut, Pemerintah Kabupaten Sleman berusaha menyediakan sebuah wadah kreatif sebagai sarana pengembangan kebudayaan yang terpusat dan teroganisir. yaitu sebuah tempat yang menginterpretasikan bentuk dari sebuah kebudayan masa lampau yang memiliki ciri khasnya. Dalam hal ini sebuah wadah kreatif yang dimaksud adalah Taman Budaya Sleman yang didesain dengan mempertimbangkan segala unsur kebutuhan terhadap bentuk perkembangan dari aktifitas kebudayaan, serta memiliki standar keamanan yang tinggi dan juga memiliki sistem pengolahan energi tersendiri dengan tidak menimbulkan segmentasi terhadap lingkungan sekitar dan menerapkan hirarki ruang yang mengindentifikasikan arsitektur rumah adat jawa.

Item Type: Thesis (S1)
NIM/NIDN Creators: 41216120027
Uncontrolled Keywords: PERANCANGAN TAMAN BUDAYA SLEMAN (Proyek Site Kalurahan Pandowoharjo, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta)
Subjects: 700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 710 Civic and Lanscape Art/Seni Perkotaan dan Pertamanan
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 710 Civic and Lanscape Art/Seni Perkotaan dan Pertamanan > 719 Natural Landscapes/Pertamanan Alam
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 710 Civic and Lanscape Art/Seni Perkotaan dan Pertamanan > 719 Natural Landscapes/Pertamanan Alam > 719.3 Reserved Lands/Tanah yang Dilindungi > 719.32 Public Parks and Natural Monuments/Taman Umum dan Monumen Alam
Divisions: Fakultas Teknik > Arsitektur
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 08 Mar 2022 02:27
Last Modified: 08 Mar 2022 02:27
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/57402

Actions (login required)

View Item View Item