FURQOON, MUHAMAD (2020) EFEKTIFITAS PERGANTIAN MODA PADA PENGGUNA BUS TRANSJAKARTA KORIDOR 8 DI RUAS JALAN PANJANG ARTERI KELAPA DUA RAYA, JAKARTA BARAT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. Halaman Judul.pdf Download (405kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) |
||
Text (BAB II)
03. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (565kB) |
||
Text (BAB III)
04. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
||
Text (BAB IV)
05. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (464kB) |
||
Text (BAB V)
06. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (60kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (79kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (732kB) |
Abstract
Jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya also often gets congested because there are still many people who choose to use private vehicles instead of using Transjakarta. The result of the large number of people using private vehicles is the accumulation of traffic on Jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya. Therefore, at this time it is necessary to analyze the performance of the road and know the availability of private vehicle users to move to Transjakarta corridor 8 in order to obtain data on the calculation of headway, load factor, and the number of fleets which aim to reduce the level of congestion on Jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya. For the calculation of the performance analysis of road sections using the 2014 Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI). From the results of the study the authors concluded that the number of private car and motorbike drivers on weekdays who were willing to switch to using the Transjakarta Corridor 8 bus were 33% and 27%. Meanwhile, when the weekend is obtained from the results of the approach with the percentage for private car and motorcycle users of 13% and 15%. Based on this percentage, the headway for articulated buses is 2.3 minutes and the load factor is 0.73, while the headway for large buses is 0.57 minutes and the load factor is 0.93. Based on this percentage, 26 articulated buses and 52 large buses are needed. Keywords: Roads, PKJI (2014), Percentage of willingness to switch, headway, load factor, number of buses Jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya juga sering terjadi kemacetan yang disebabkan oleh masih banyaknya masyarakat yang memilih menggunakan kendaraan pribadi dibanding dengan menggunakan Transjakarta. Akibat dari banyaknya masyarakat yang menggunakan kendaraan pribadi adalah terjadinya penumpukan arus lalu lintas di ruas Jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya. Oleh karena itu saat ini dibutuhkan analisis kinerja jalan tersebut dan mengetahui kebersediaan para pengguna kendaraan pribadi untuk berpindah menggunakan Transjakarta koridor 8 agar didapatkan data perhitungan headway, load factor, dan jumlah armada yang bertujuan untuk mengurangi tingkat kemacetan di jalan Panjang Arteri Kelapa Dua Raya. Untuk perhitungan analisis kinerja ruas jalan menggunakan Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI) 2014. Dari hasil penelitian penulis menyimpulkan bahwa banyaknya pengendara mobil dan motor pribadi ketika weekday yang bersedia beralih menggunakan bus Transjakarta Koridor 8 adalah 33% dan 27%. Sedangkan ketika weekend didapatkan dari hasil pendekatan dengan presentase untuk pengguna mobil dan motor pibadi sebesar 13% dan 15%. Berdasarkan presentase tersebut Didapatkan headway untuk bus gandeng adalah 2,3 menit dan load factornya adalah 0,73, sedangkan headway untuk bus besar adalah 0,57 menit dan load factornya adalah 0,93. Berdasarkan presentase tersebut maka dibutuhkan sebanyak 26 bus gandeng dan 52 bus besar. Kata Kunci: Ruas jalan, PKJI (2014), Presentase bersedia beralih, headway, load factor, Jumlah bus.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FT/SIP. 20 222 |
Call Number: | ST/11/21/028 |
NIM/NIDN Creators: | 41116010031 |
Uncontrolled Keywords: | uas jalan, PKJI (2014), Presentase bersedia beralih, headway, load factor, Jumlah bus. |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 388 Ground Transportation/Transportasi Jalan Raya > 388.1 Roads/Jalan 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 388 Ground Transportation/Transportasi Jalan Raya > 388.3 Vehicular Transportation/Transportasi kendaraan 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 624 Civil Engineering/Teknik Sipil |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Sipil |
Depositing User: | Rifky |
Date Deposited: | 25 Jan 2023 03:24 |
Last Modified: | 17 May 2023 08:25 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/52618 |
Actions (login required)
View Item |