ANALISIS EFISIENSI SISTEM PENGEREMAN PADA ALAT UJI IYASAKA DI UNIT PELAYANAN TERPADU DAERAH KOTA TANGERANG

SETYO SALAM, WIJANARKO (2020) ANALISIS EFISIENSI SISTEM PENGEREMAN PADA ALAT UJI IYASAKA DI UNIT PELAYANAN TERPADU DAERAH KOTA TANGERANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (494kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (413kB)
[img] Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (895kB)
[img] Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (537kB)
[img] Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (350kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (351kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (740kB)

Abstract

The problem of traffic accidents is an issue in the transportation sector. Factors that affect traffic accidents are the condition of vehicles that are not roadworthy. One of these factors is the condition of the vehicle's brake system that is not functioning properly. For this reason, in an effort to reduce the number of traffic accidents due to the failure of the step brake system, the Tangerang City government is through periodic testing of motorized vehicles. Motorized vehicle testing is a series of activities to test and / or examine parts / components of motorized vehicles, including those aimed at meeting the technical requirements and roadworthiness of a vehicle. Due to the importance of the brake function in a vehicle, it is necessary to carry out periodic testing to determine the performance of the brake work efficiency of a vehicle. The brake system is tested by taking into account the axle weight and braking force of each vehicle axis. The purpose of this study is to determine the level of efficiency of the brake system on the Iyasaka brake test equipment and the results of this efficiency level are compared with the safety calculation of vehicle stopping distances. This research was conducted by processing primary data from the test results which were then presented with calculations to determine the percentage of efficiency of a vehicle and categorize the test-worthy vehicle according to regulations. Therefore in this study the authors conducted tests on the brake system to determine the level of efficiency of the brake system in a vehicle. Researchers got 38 samples of vehicle testing by paying attention to the variables of vehicle weight and braking force, then all samples were analyzed to determine the level of brake efficiency and safety level of stopping distance at speeds of 10 km / h, 20 km / h, 30 km / h, 40 km / h. and 50 km.h. The results of 38 samples show that all samples have a brake efficiency value above 60% on the main brake and above 12% on the parking brake and have a vehicle stopping distance safety in the perfect category. The level of brake efficiency is influenced by the variables of vehicle weight and braking force, the level of influence of these two variables on the main brake, which is 96.7% and the parking brake is 98.6%. Keywords: Traffic accident, brake test, axle weight, brake force, brake efficiency, brake stopping distance safety. Masalah kecelakaan lalu lintas merupakan isu dibidang transportasi. Faktor yang mempengaruhi kecelakaan lalu lintas adalah kondisi kendaraan yang termasuk dalam kondisi tidak laik jalan. Salah satu faktor tersebut adalah kondisi sistem rem kendaraan yang tidak berfungsi dengan baik. Untuk itu dalam upaya menekan jumlah kecelakaan lalu lintas akibat kegagalan sistem rem langkah yang dilakukan pemerintah Kota Tangerang adalah melalui pengujian berkala kendaraan bermotor. Pengujian kendaraan bermotor adalah serangkaian kegiatan menguji dan/atau memeriksa bagian/komponen kendaraan bermotor termasuk yang bertujuan pemenuhan persyaratan teknis dan laik jalan suatu kendaraan. Karena pentingnya fungsi rem pada kendaraan maka perlu dilakukan pengujian secara berkala untuk mengetahui performa efisiensi kerja rem pada suatu kendaraan. Dilakukannya pengujian pada sistem rem dengan memperhatikan berat sumbu dan gaya pengereman setiap sumbu kendaraan. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui tingkat efisiensi sistem rem pada pada alat uji rem Iyasaka dan hasil tingkat efisiensi tersebut dibandingkan dengan perhitungan keamanan jarak henti kendraan. Penelitian ini dilakukan dengan cara mengolah data primer dari hasil pengujian yang kemudian disajikan dengan perhitungan untuk mengetahui persentase efisiensi suatu kendaraan dan mengkategorikan kendaraan laik uji sesuai dengan regulasi. Maka dari itu dalam penelitian ini penulis melakukan pengujian pada sistem rem untuk mengetahui tingkat efisiensi sistem rem pada kendaraan. Peneliti mendapat 38 sampel uji kendaraan dengan meperhatikan variabel berat kendaraan dan gaya pengereman, kemudian seluruh sampel dianalisis untuk mengetahui tingkat efisiensi rem dan tingkat keamanan jarak henti pada kecepatan 10 km/jam, 20 km/jam, 30 km/jam, 40 km/jam dan 50 km/jam. Hasil dari 38 sampel menunjukan bahwa seluruh sampel memiliki nilai efisensi rem diatas 60% pada rem utama dan diatas 12% pada rem parkir serta memiliki keamanan jarak henti kendaraan pada kategori sempurna. Tingkat efisiensi rem tersebut dipengaruhi oleh variabel berat kendaraan dan gaya pengereman, tingkat pengaruh kedua variabel tersebut pada rem utama yakni sebesar 96,7% dan pada rem parkir sebesar 98,6%. Kata Kunci: Kecelakaan lalu lintas, uji rem, berat sumbu, gaya rem, efisiensi rem, keamanan jarak henti rem.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/MSN. 20 066
Call Number: ST/13/21/023
NIM/NIDN Creators: 41318120078
Uncontrolled Keywords: Kecelakaan lalu lintas, uji rem, berat sumbu, gaya rem, efisiensi rem, keamanan jarak henti rem.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 005 Computer Programmming, Programs, Data/Pemprograman Komputer, Program, Data > 005.4 System Programming and Programs/Sistem Pemrograman dan Program > 005.43 Operating System/Sistem Operasi > 005.432 Specific Operating Systems/Sistem Operasi Tertentu
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 154 Subconscious and Altered States and Process/Psikologi Bawah Sadar > 154.6 Sleep Phenomena/Fenomena Tidur > 154.63 Dreams/Mimpi > 154.634 Analysis/Analisis
200 Religion/Agama > 260 Christian Social Theology/Teologi Sosial Kristen > 268 Religious Education/Pendidikan Agama Kristen, Pengajaran Agama Kristen > 268.7 Services/Pelayanan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.8 Machine Engineering, Machinery/Teknik Mesin
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Mesin
Depositing User: Rifky
Date Deposited: 05 Sep 2022 03:35
Last Modified: 05 Sep 2022 03:35
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/52249

Actions (login required)

View Item View Item