GUNAWAN, HARDI (2020) ANALISIS KONSTRUKSI TUNNEL PEMBANGKIT LISTRIK ARUS LAUT DALAM PENERAPAN ENERGI TERBARUKAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (814kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (30kB) |
||
Text (BAB II)
3. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (392kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (63kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (46kB) |
Abstract
The design of tunnel construction in sea current power plants is done in increasing the efficiency of sea current turbines. What is needed is the design of tunnel construction in a sea current power plant capable of receiving sea current speeds of 0.5 m/s to 2.0 m/s in the application of new renewable energy. From a number of sources of literature, there is still much that needs to be done in the study and research on sea current tunnels for low speeds, especially ocean currents in Indonesia. Tunnel or tunnel is used as a place for the flow of sea currents that will go to the turbine blades, and also tunnel construction is made so that the flow of sea currents that head towards the turbine blades can flow properly so as to make turbine turns more efficient. Simulations performed on the construction of sea current power plant tunnels using Solidworks Flow Simulation software, with variations in current speed of 0.5 m/s, 1.0 m/s, 1.5 m/s, 2.0 m/s obtained an increase in the speed of ocean currents after currents enter tunnel construction. The results of this study indicate that the use of tunnel construction can increase the turbine efficiency of ocean current power plants because turbine efficiency is directly proportional to the speed of ocean currents. Keywords: Tunnel construction, efficiency, simulation, speed, ocean currents, sea power plants Analisis konstruksi tunnel pada pembangkit listrik tenaga arus laut dilakukan dalam meningkatkan efisiensi turbin arus laut. Dibutuhkan bagaimana desain konstruksi tunnel pada pembangkit listrik tenaga arus laut yang mampu menerima kecepatan arus laut sebesar 0,5 m/s sampai dengan 2,0 m/s dalam penerapan energi baru terbarukan. Dari beberapa sumber literatur, masih banyak yang harus dilakukan pengkajian dan penelitian tentang tunnel arus laut untuk kecepatan rendah khususnya arus laut di Indonesia. Terowongan atau tunnel ini digunakan sebagai tempat aliran arus laut yang akan menuju ke bilah turbin, dan juga konstruksi tunnel dibuat agar aliran arus laut yang menuju ke arah bilah turbin dapat mengalir secara baik sehingga menjadikan putaran turbin yang lebih efisien. Simulasi yang dilakukan pada konstruksi tunnel pembangkit listrik tenaga arus laut menggunakan perangkat lunak Solidworks Flow Simulation, dengan variasi kecepatan arus 0,5 m/s, 1,0 m/s, 1,5 m/s, 2,0 m/s didapatkan peningkatan kecepatan arus laut setelah arus memasuki konstruksi tunnel. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan konstruksi tunnel dapat meningkatkan efisiensi turbin pembangkit listrik arus laut dikarenakan efisiensi turbin berbanding lurus dengan kecepatan arus laut. Kata Kunci: Konstruksi tunnel, efisiensi, simulasi, kecepatan, arus laut, pembangkit listrik tenaga arus laut.
Actions (login required)
View Item |