AJIBULLOH, ALVIAN ALRASID (2016) MAKNA KEWARGANEGARAAN PADA IKLAN "SIAPKAH INDONESIA" (ANALISIS SEMIOTIKA CHARLES SANDERS PIERCE PADA IKLAN PARTAI POLITIK PERINDO DI TELEVISI TAHUN 2015). S2 thesis, Universitas Mecu Buana Jakarta-Menteng.
|
Text (ABSTRAK)
Abstrak Tesis.pdf Download (155kB) | Preview |
|
|
Text (COVER)
Lembar Cover Tesis.pdf Download (739kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (274kB) |
||
Text (BAB II)
Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (586kB) |
||
Text (BAB III)
Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (191kB) |
||
Text (BAB IV)
Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (459kB) |
||
Text (BAB V)
Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (126kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
Daftar Pustaka dan Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (450kB) |
Abstract
This study tries to discuss the meaning of citizenship on political party advertising PERINDO version of Who Indonesia. We know as a new party discount challenge in conveying the message ideology of the party, one of them promoted through advertising. But the ads created must also comply with the various rules of the Law of the Republic of Indonesia. The purpose of this study that reveal the meaning of the ad PERINDO Who Indonesia, and reveal whether the ad is in violation of the Law of the Republic of Indonesia. The theoretical framework in this study contains concepts and theories about mass communication, mass media, political communication, and semiotics as a platform to reveal the meaning of the ad PERINDO Who Indonesia. The method used in this study is qualitative interpretative approach to the semiotics of Charles S. Pierce as data analysis techniques that analyze icons, indices, and symbols. Based on the results obtained and analyzed by the researchers, who note that the meaning of Indonesia on ads PERINDO through icons, indices, and symbols, has the meaning of submission of party ideology, party positioning, and there were indications of a violation on these fish. Saran, in subsequent studies, in the process of analyzing the science should be diperpadukan with other studies, so that the results of the analysis to be comprehensive. Keywords: citizenship, semiotics Charles S Pierce, and political communication Penelitian ini mencoba membahas mengenai makna kewarganegaraan pada iklan partai politik PERINDO versi Siapakah Indonesia. Kita ketahui sebagai partai baru memliki tantangan dalam menyampaikan pesan ideologi partai, salah satunya berpromosi melalui iklan. Akan tetapi iklan yang dibuat juga harus sesuai dengan berbagai aturan Undang-Undang Republik Indonesia. Tujuan penelitian ini yakni mengungkap makna Siapakah Indonesia pada iklan PERINDO, dan mengungkap apakah iklan ini melanggar Undang-Undang Republik Indonesia. Kerangka teori dalam penelitian ini berisikan konsep dan teori mengenai komunikasi masa, media masa, komunikasi politik, dan semiotika sebagai landasan untuk mengungkap makna Siapakah Indonesia pada iklan PERINDO. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif interpretatif dengan pendekatan semiotika Charles S. Pierce sebagai teknik analisis data yang menganalisa ikon, indeks, dan simbol. Berdasarkan hasil penelitian yang didapat dan dianalisa oleh peneliti, diketahui bahwa makna siapakah Indonesia pada iklan PERINDO melalui ikon, indeks, dan simbol, memiliki makna tentang penyampaian ideologi partai, positioning party, dan terdapat indikasi pelanggaran pada ikan ini. Saran, pada penelitian selanjutnya, dalam proses penganalisaan sebaiknya dapat diperpadukan dengan ilmu kajian lainnya, sehingga hasil analisis yang diperoleh menjadi komprehensif. Kata kunci: kewarganegaraan, semiotika Charles S Pierce, dan komunikasi politik.
Item Type: | Thesis (S2) |
---|---|
Call Number CD: | CDT-552-16-026 |
Call Number: | 52/PCOM/2016/013 |
NIM/NIDN Creators: | 55213120073 |
Uncontrolled Keywords: | kewarganegaraan, semiotika Charles S Pierce, dan komunikasi politik, citizenship, semiotics Charles S Pierce, and political communication, KOMPOL, komunikasi politik |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi |
Divisions: | Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | Rokhyudi |
Date Deposited: | 09 Nov 2017 03:12 |
Last Modified: | 25 Jun 2022 04:51 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/39519 |
Actions (login required)
View Item |