AKBAR, RHANDI PHUJI (2025) GAMBARAN PROSES PENERIMAAN PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (STUDI FENOMENOLOGI PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK DISLEKSIA DENGAN KOMORBID ADHD). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (514kB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (210kB) |
||
|
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
||
|
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
||
|
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (498kB) |
||
|
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (52kB) |
||
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (187kB) |
||
|
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (234kB) |
Abstract
Dyslexia with comorbid ADHD can hinder a child's ability to follow lessons, manage time, and complete assignments effectively. Therefore, the role of mothers is crucial in supporting children with dyslexia and comorbid ADHD, as both pose challenges in the learning process and in managing the child's daily behavior. This study aims to determine and describe the dynamics of the self-acceptance process in mothers of children with dyslexia and comorbid ADHD. Using a qualitative phenomenological study approach, data were collected through observation and indepth interviews with three mothers of children with dyslexia and comorbid ADHD. Data validation was carried out using source triangulation. The results showed that each subject's self-acceptance differed; subject MRS had reached a stable stage of acceptance. Subject EB also demonstrated dynamic acceptance, with social support as a primary protective factor. Meanwhile, subject EM was still in the early stages of acceptance, still experiencing social pressure and negative emotions. These findings demonstrate the importance of emotional and social support in the process of mothers accepting the condition of their children with special needs. Keywords: Acceptance, Mother, Dyslexia, ADHD Disleksia dengan komorbid ADHD dapat menghambat kemampuan anak untuk mengikuti pelajaran, mengelola waktu, serta menyelesaikan tugas dengan baik. Oleh karena itu, peran ibu sangat krusial dalam mendampingi anak dengan disleksia dan komorbid ADHD, karena keduanya menimbulkan tantangan dalam proses belajar dan pengelolaan perilaku anak sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan dinamika gambaran proses penerimaan diri pada ibu yang memiliki anak disleksia dengan komorbid ADHD. Menggunakan metode kualitatif pendekatan studi fenomenologi, data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara mendalam dengan tiga orang ibu yang memiliki anak disleksia dengan komorbid ADHD. Validasi data dilakukan dengan triangulasi sumber. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerimaan diri masing-masing subjek berbeda, subjek MRS telah mencapai tahap penerimaan yang stabil. Subjek EB juga menunjukkan penerimaan yang masih dinamis, dengan dukungan sosial sebagai faktor protektif utama. Sedangkan subjek EM masih berada pada tahap awal penerimaan, masih mengalami tekanan sosial dan emosi negatif. Temuan ini menunjukkan pentingnya dukungan emosional dan sosial dalam proses penerimaan ibu terhadap kondisi anak berkebutuhan khusus Kata Kunci : Penerimaan, Ibu, Disleksia, ADHD
Actions (login required)
![]() |
View Item |
