RAHMA, APITA (2025) PENGARUH 7C PADA AKUN TIKTOK @NAZWAADINDA_02 TERHADAP GAYA HIDUP BERPAKAIAN FOLLOWERS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (434kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (360kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (355kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (484kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (162kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Social media has now become an integral part of society, with its function no longer limited to a medium for sharing information, but also serving as a trusted source of information. Many users of social media platforms use certain accounts as references, including in terms of lifestyle (clothing). One content creator who is considered influential in delivering fashion-related content is Nazwa Adinda, who applies an engaging communication approach. This condition causes her followers to be influenced and tend to adopt a similar clothing lifestyle. The purpose of this study is to examine the influence of the 7C’s on the TikTok account @nazwaadinda_02 on the clothing lifestyle of its followers. This research is grounded in the Uses and Effect theory, employing the concept of The Seven C’s by Brian Solis (independent variable) and measured through the AIO (Activity, Interest, Opinion) dimensions (dependent variable). This study utilizes a quantitative approach with a survey method administered to followers of the @nazwaadinda_02 account. The population in this research comprises 3,600,000 individuals, with a sample size of 100 respondents. The sampling method employed is Non-Probability Sampling using the Taro Yamane formula. The findings of this research indicate that there is an influence of the 7C’s on the TikTok account @nazwaadinda_02 on the followers’ clothing lifestyle. The results of the coefficient of determination test show a value of 0.593, indicating that the influence of the 7C (independent variable) on the clothing lifestyle (dependent variable) is 59.3%. This implies that the implementation of 7C communication on the @nazwaadinda_02 account contributes 59.3% to the followers’ clothing lifestyle. Furthermore, the results of the correlation coefficient test demonstrate a very strong and positive relationship between the application of 7C communication on the @nazwaadinda_02 account and the clothing lifestyle. The correlation coefficient obtained is 0.770. Based on the interpretation table, a correlation coefficient value within the interval of 0.60–0.799 indicates a strong relationship between the two variables. Keywords: Social Media, 7C’s Application, Clothing Lifestyle Media sosial kini telah menjadi bagian dari masyarakat dengan fungsinya yang tidak lagi terbatas sebagai tempat berbagi informasi, namun juga sebagai sumber informasi yang terpercaya. Banyak pengguna platform media sosial yang menjadikan akun-akun tertentu sebagai referensi termasuk dalam hal gaya hidup (berpakaian). Salah satu konten kreator yang cukup berpengaruh dalam penyampaian konten seputar fashion adalah Nazwa Adinda dengan pendekatan komunikasi yang menarik. Hal ini membuat followers-nya terpengaruh dan mengikuti gaya hidup dalam berpakaian yang serupa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur pengaruh 7C pada akun tiktok @nazwaadinda_02 terhadap gaya hidup berpakaian followers. Penelitian ini menggunakan landasan teori uses and effect, dan konsep The Seven C’s menurut Brian Solis (variabel X), dan diukur oleh dimensi AIO (activity, interest, opinion) (variabel Y). Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survey pada followers akun @nazwaadinda_02. Jumlah populasi dalam penelitian ini berjumlah 3.600.000 orang dengan jumlah sampel 100 orang. Penelitian ini menggunakan metode Non Probability Sampling dengan rumus Taro Yamane. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat pengaruh dari 7C pada akun tiktok @nazwaadinda_02 terhadap gaya hidup berpakaian followers. Dalam hasil penelitian ini hasil uji koefisien determinasi sebesar 0,593. Angka tersebut memiliki makna bahwa pengaruh variabel 7C (independent) terhadap variabel gaya hidup berpakaian (dependen) adalah sebesar 59,3%. Sehingga dapat diartikan bahwa, penerapan komunikasi 7C pada akun @nazwaadinda_02 memberikan pengaruh sebesar 59,3% terhadap gaya hidup berpakaian followers-nya. Dalam hasil uji koefisien korelasi menunjukan adanya hubungan yang sangat kuat dan positif antara penerapan komunikasi 7C pada akun @nazwaadinda_02 dengan gaya hidup berpakaian. Dapat terlihat bahwa nilai correlation coefficient yang diperoleh sebesar 0,770. Berdasarkan table interpretasi dengan nilai koefisien korelasi menunjukan bahwa interval 0,60 – 0,799 memiliki hubungan yang kuat antar kedua variabel. Kata Kunci : Media Sosial, Penerapan 7C, Gaya Hidup Berpakaian
Actions (login required)
![]() |
View Item |