SYAFITRI, SEPHIA ELLIANI (2025) AKTIVITAS KOMUNIKASI SALES SUPPORT DALAM MENJAGA HUBUNGAN BAIK TIM SALES DAN PELANGGAN (STUDI KASUS PT IMP). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (466kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (355kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (354kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (298kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (651kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (146kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (586kB) |
Abstract
PT. IMP, as a company engaged in the sales and distribution of mobile phone spare parts, carries out communication activities aimed at maintaining good relationships between the sales team and customers. The communication activities conducted by the Sales support division are intended to facilitate communication between the sales team and customers in order to establish more effective cooperation and enhance customer satisfaction. This study aims to identify the communication activities carried out by the Sales support division in maintaining good relationships between the sales team and customers. This study uses Onong Uchjana Effendy's (2011) theory of communication techniques, which divides communication techniques into four categories: informative, persuasive, instructive, and human relations. This theory is used to understand the communication strategies implemented by Sales Support in building interactions with customers. This study adopts a constructivist paradigm. It employs a case study method with a qualitative approach through interviews with key and additional informants, as well as observations and documentation. The results of this study show that the communication activities carried out by the Sales support division at PT. IMP in maintaining good relationships between the sales team and customers include responsive interpersonal communication, providing accurate product information, assisting with the input of orders from customers with purchases exceeding 50 items, as well as offering prompt and appropriate solutions and handling customer complaints effectively. In addition, communication processes are conducted online through applications such as WhatsApp and via telephone to ensure the information received by customers meets their expectations. Keywords: Activities, Communication, Sales support, Good Relationship, Customers PT. IMP sebagai salah satu perusahaan yang bergerak di bidang penjualan dan distribusi sparepart handphone melakukan aktivitas komunikasi yang bertujuan untuk menjaga hubungan baik antara tim sales dan pelanggan. Aktivitas komunikasi yang dilakukan oleh Sales support bertujuan untuk membantu proses komunikasi antara tim sales dengan pelanggan, agar tercipta hubungan yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aktivitas komunikasi yang dilakukan oleh divisi Sales support dalam menjaga hubungan baik tim sales dan pelanggan. Penelitian ini menggunakan teori teknik komunikasi Onong Uchjana Effendy (2011) yang membagi teknik komunikasi menjadi empat kategori: komunikasi informatif, persuasif, instruktif, dan hubungan manusiawi. Teori ini digunakan untuk memahami strategi komunikasi yang diterapkan Sales Support dalam membangun interaksi dengan pelanggan. Paradigma dalam penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivisme. Penelitian ini menggunakan metode studi kasus dengan pendekatan kualitatif melalui wawancara dengan informan kunci dan informan tambahan serta menggunakan observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aktivitas komunikasi yang dilakukan oleh Sales support PT. IMP dalam menjaga hubungan baik tim sales dan pelanggan adalah melalui komunikasi interpersonal yang bersifat responsif, pelayanan informasi produk yang akurat, membantu input order dari pelanggan dengan jumlah pembelian lebih dari 50 item, serta memberikan solusi dan penanganan keluhan pelanggan secara cepat dan tepat. Selain itu, proses komunikasi dilakukan secara online melalui aplikasi WhatsApp maupun telepon untuk memastikan informasi yang diterima pelanggan sesuai dengan yang diharapkan. Kata Kunci: Aktivitas, Komunikasi, Sales support, Hubungan Baik, Pelanggan.
Actions (login required)
![]() |
View Item |